|
Segons els estudis
arqueològics del lloc i de la documentació escrita trobada in situ
es tractaria d’una comunitat dedicada específicament a l’observança
estricta de la Llei (Torà), els membres de la comunitat havien
de complir unes condicions molt severes per la seva acceptació, i un cop
integrats al grup, mantenir aquella observança de la Llei i de la Regla
i renovar cada any els vots de l’ingrés. També tenien importància els
menjars rituals comunitaris i la celebració de les festes religioses.
Mantenien una especial vigilància en una austeritat molt rigorosa,
pobresa, oració i celibat. Cal destacar la voluntat d’abandonar el món secular i
endinsar-se en el desert per practicar la vida comunitària i posar en
pràctica el seguiment estricte de la Llei. |
L'assentament monàstic de Qumran |
La cova 4 de Qumran |
|
La primera ocupació
cenobítica del lloc de Qumran estaria relacionada amb el Mestre de
Justícia, un religiós que hauria encapçalat una escissió dins del
moviment esseni i de la que hi ha teories diverses sobre la seva figura
i fins i tot cronologia, hom el considera autor de diversos textos
trobats a l’assentament monàstic. Aquest monestir es fundaria cap el 150
aC en un indret habitat en l’antiguitat, però que en aquell moment
portava segles abandonat. Cap el 135 aC el lloc va passar per una
profunda transformació amb noves construccions i renovació de les
existents, especialment un aqüeducte que els havia de subministrar
l’aigua necessària. El 31 aC el lloc va patir els efectes d’un
terratrèmol i va quedar abandonat temporalment, el 68 dC es va extingir
definitivament a causa de l’ocupació romana. |
Esseni
Il·lustració del Liber Chronicarum (o Crònica de Nuremberg,
1493)
que esmenta aquesta secta jueva
Biblioteca de Catalunya |
Rotlle amb un text bíblic
Imatge de Wikimedia |
|
S’ha especulat amb la
possibilitat que sant Joan Baptista (i fins i tot el mateix Jesús)
estigués relacionat amb els essenis, al menys en una etapa inicial de la
seva estada al desert. També s’ha volgut veure que les primeres
comunitats cristianes de Jerusalem tinguessin alguns trets inspirats amb
els essenis. Malgrat tractar-se d’un establiment monàstic netament jueu,
possiblement el monacat cristià que es desenvoluparia més endavant i
començaria a expandir-se des d’Egipte, hauria adoptat alguns elements de
l’organització cenobítica essènia. També cal esmentar la proliferació de
literatura de fabulació esotèrica alertant del perill que suposaria per
les religions establertes la difusió d'alguns textos trobats. |
L'aqüeducte |
L'assentament monàstic de Qumran |
|
L'assentament monàstic de Qumran |
El refetor |
Bany ritual |
|
L'assentament monàstic de Qumran |
L'assentament monàstic de Qumran |
La cova 4 a l'altre costat del
torrent |
|
|
Portada de la Història Natural
de Plini
Historia naturale di C. Plinio Secondo
Edició veneciana de 1543
Österreichischen Nationalbibliothek |
|
|
La mar Morta des de Qumran, a
l'altre costat la riba jordana |
La mar Morta |