|
Sant Jeroni, pare i
doctor de l'Església |
Sant Jeroni és un dels pares
de l’Església, amb els sants Agustí, Ambròs,
i el papa Gregori forma part del grup
inicial de doctors de l’Església reconegut
oficialment des de l’Edat Mitjana. Jeroni
havia nascut cap el 347 a Stridonis, lloc no
identificat situat a Dalmàcia prop dels
límits amb Pannònia (actualment entre
Hongria, Eslovènia i Croàcia). De família
cristiana, va estudiar humanitats a Roma i
més endavant va viatjar a la Gàl·lia i es va
establir a Trèveris, on decidí donar un tomb
a la seva vida i va ingressar en un monestir
a Aquileia, lloc que després va deixar amb
la voluntat de portar una vida solitària.
|
Sant Jeroni deixa Roma per anar
a Terra Santa
Detall d'una il·lustració de la Bíblia del Carles el Calb
Foli 3v (s. IX)
Bibliothèque nationale de France
|
Jeroni era conegut a Roma i
la gran capital li imposava limitacions al seu desig de solitud. El
373 va anar a Orient acompanyat d’Heliodor, Innocenci i Evagri,
després de travessar l’actual Turquia va fer una estada a Tars (Cilícia)
i finalment es va establir al desert sirià de Calcis, a llevant
d’Antioquia, amb alguns acompanyants on va portar una vida eremítica
molt extrema durant quatre anys. Després d’una estada a Jerusalem i
Betlem va tornar a Antioquia durant les lluites entre diverses
branques del cristianisme, va prendre part a favor de Paulí i aquest
el va ordenar sacerdot, però no va abandonar la seva vocació
monàstica.
|
Sant Jeroni a la cel·la
Marinus van Reymerswaele (c 1545)
Gemäldegalerie, Berlín
|
Va estar a Constantinoble al
costat de Gregori Nazianzè i acompanyat de Paulí va tornar a Roma el
382 amb motiu d’un concili i es va quedar a l’entorn del papa fins
el 385. A Roma va conèixer santa PaulaPaula de Roma Fundadora (c347-406)
Noble romana. Quan va quedar vídua va fundar un monestir a la seva casa on va rebre sant Jeroni, que fou el seu mestre. El 385 va viatjar a Orient amb la seva filla santa Eustòquia. Va fundar dos monestirs a Betlem, lloc on va morir el 406
Santa Paula Cova dita de Sant Jeroni, Betlem a qui va aconsellar en
l’establiment d’un monestir a l’Aventí. El 385 Jeroni es va
traslladar a Orient de manera definitiva amb el seu germà Paulinià,
després de visitar Alexandria va anar a Jerusalem i va passar els
darrers anys de la seva vida a Betlem (+ 420), al front d’un dels monestirs
fundats per Paula en aquell lloc, un per homes i un altre, amb
diverses dependències, per les dones. En aquest lloc el sant va
completar la seva producció literària, molt extensa, que consta
d’escrits propis, cartes i també traduccions de les grans obres
teològiques, efectuades gràcies al seu coneixement de les llengües
orientals, especialment la versió de la Bíblia coneguda com Vulgata.
|
Funerals de sant Jeroni
Vittore Carpaccio (1502)
Escola de San Giorgio degli Schiavoni, Venècia
|
A l’Edat Mitjana es van
desenvolupar diverses llegendes entorn del personatge, algunes
recollides a la Llegenda Àuria. La més coneguda és la de l’arribada
d’un lleó coix al monestir on vivia sant Jeroni, els monjos van
fugir esparverats però el sant va manar que miressin bé la fera que,
efectivament tenia una punxa clavada a la pota. Un cop guarit,
l’animal es va quedar al monestir i fins i tot tenia cura de
pasturar l’ase que feia feines de càrrega per la comunitat. Sant
Jeroni acostuma a representar-se com anacoreta i penitent, també en
una cel·la monàstica, en referència a la seva producció literària.
També figura com doctor de l’Església i amb vestidures
cardenalícies, malgrat no haver exercit mai aquest càrrec. Sovint
està acompanyat d’un lleó. |
|
|
|
La basílica de la Nativitat
de Betlem i les construccions annexes
Detall de la Vue et description de Bethleem et Nazareth
Gueudeville (1708)
Amsterdam Museum |
Els principals llocs vinculats a sant Jeroni: 1.- Stridonis (Estridó), 2.- Roma, 3.-
Trèveris, 4.- Aquileia, 5.- Tars,
6.- Antioquia, 7.- Desert de Calcis, 8.- Constantinoble, 9.-
Alexandria i 10.- Jerusalem i Betlem
Sobre el mapa Carte de l'empire romain, Pierre Duval
(s. XVII)
Bibliothèque nationale de France |
|
Bibliografia:
- GUÉRIN, Paul (1888). Les Petits Bollandistes. Vies des
saints de l’Ancien et du Nouveau Testament... Vol. 11.
París: Bloud et Barral
- MARIN, Michel-Ange (1869). Les vies des pères des
déserts d’orient. Vol III. París: Louis Vivès
- MONCEAUX, Paul; BROSSE, Léonce (1925). Chalcis ad Belum.
Notes sur l'histoire et les ruines de la ville. Syria.
Vol. 6
- SANTIAGO DE LA VORAGINE (1987). La Leyenda Dorada. Vol.
2. Madrid: Alianza Editorial |
|
Baldiri B. -
Gener de 2016 |
|