Monestir de Santa Maria de l'Estany
Canònica de l’Estany / Sancte Marie de Stagno
(l'Estany, Moianès)
Hi ha constància de l'existència d'una església en aquest indret des de l'any 990. Com altres esglésies d'aquest territori, va ser motiu de litigi entre el bisbat de Vic i els senyors de Gurb. A conseqüència d'aquestes desavinences, l'església de Santa Maria fou lliurada al bisbat l'any 1080.
Aquell mateix any, el bisbe Berenguer Sunifred de Lluçà va impulsar la introducció d’una comunitat de canonges augustinians, els membres de la qual procedien de la canònica catedralícia de Vic. Aquests seguien el bisbe en els seus intents de reformar-la, però no ho va arribar a aconseguir a causa de la forta oposició dins de la comunitat. La canònica de l’Estany va quedar estretament lligada a la catedral de Vic. El seu primer prior conegut fou Bernat Compar (o Bompar). Amb el pas del temps, la canònica va anar adquirint importància, tant per la seva influència sobre altres centres monàstics de Catalunya com pels béns rebuts, que s’estenien per un ampli territori, especialment pel Bages i Osona.
Aquesta situació econòmica va permetre a la canònica aixecar una església nova, que fou consagrada l'any 1133, així com el claustre, construït entre els segles XII i XIII. Alhora, des de Santa Maria de l'Estany es va impulsar la creació o reforma d'altres comunitats, com ara Sant Celoni (Vallès Oriental, 1088), Sant Pere dels Arquells (Segarra, 1100), Sant Joan de les Abadesses (Ripollès), Sant Llorenç del Munt (Osona, 1127), Santa Maria de Lluçà (també a Osona, 1192), Santa Maria de Manresa (Bages), Sant Tomàs de Riudeperes (Osona), Santa Maria de Manlleu (Osona), Sant Salvador d'Arraona (Vallès Occidental, 1185), Santa Maria de Caselles (Bages, 1221), entre d'altres. L'any 1264, la canònica va obtenir el títol d'abadia, que ja havia utilitzat esporàdicament en èpoques anteriors, però que no va tenir continuïtat a causa de l'oposició de la comunitat de Vic.
El 1364, la canònica va vendre molts dels seus béns per adquirir el terme d'Oló, fet que finalment va provocar l'oposició dels seus habitants, que van aconseguir reunir el capital necessari per a la seva recompra, fet que va agreujar la situació d'enfrontament que s'havia generat, fins al punt que l'agost de 1395 el monestir fou assaltat i incendiat. La destrucció fou de tal magnitud, que la comunitat es va veure obligada a dispersar-se. Això va facilitar que la canònica es dividís en diverses faccions, partidàries de quedar-se a Manresa o altres centres, mentre que el bisbe de Vic lluitava pel retorn a l'Estany, cosa que no va assolir fins al 1436.
La casa estava en ruïnes i, a més, va patir els efectes del terratrèmol de 1448, que va fer caure part de l'església. Una reduïda comunitat va dedicar els seus esforços a la reconstrucció del conjunt monàstic, però la difícil situació econòmica i el fet que fos governada des de 1467 per abats comendataris no ho va facilitar. El lloc fou secularitzat el 1592 i el títol de col·legiata es va mantenir fins al 1775, quan va passar a ser parròquia.
El conjunt arquitectònic de Santa Maria de l'Estany està format per l'església, el claustre i diverses dependències al voltant d'aquest últim, on actualment hi ha un museu. La restauració del conjunt va començar a finals del segle XIX, però les actuacions més significatives es van dur a terme a partir de 1931, afectant bàsicament l’església i el claustre. L’església és de nau única amb transsepte, amb una capçalera formada per un gran absis central (el de la nau) i dos absis menors, oberts al creuer.
A l’encreuament del transsepte i la nau hi ha una cúpula semiesfèrica. Cal esmentar que els absis laterals són fruit de la restauració, igual que molts altres elements, com ara les voltes. El claustre és de planta pràcticament quadrada, amb nou parelles de columnes a cada costat. Als angles, s'hi han disposat quatre conjunts de cinc columnes, resultat de la restauració, ja que havien estat substituïts per massissos de pedra. El conjunt està format, doncs, per setanta-dos capitells, a més dels situats als vèrtexs.
- BESERAN I RAMON, Pere (2000). Revisions i propostes per a l’escultura del claustre de l’Estany. Lambard. Estudis d’art nedieval. Vol. XII. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans
- CODINA PUIGSAULENS, Joan (1932). Monestir de Santa Maria de l'Estany. Barcelona: Perfectus
- JUNYENT, Eduard (1971). El monestir i el claustre de Santa Maria de l'Estany. Granollers: Montblanc
- PLADEVALL, Antoni, VIGUÉ, Jordi (1978). El monestir romànic de Santa Maria de l'Estany. Barcelona: Artestudi Ed.
- PLADEVALL. Antoni (1984). Santa Maria de l’Estany. Catalunya romànica. Vol. XI. El Bages. Barcelona: Enciclopèdia Catalana
- SÁNCHEZ, Carles (2015). Fête, musique et amour courtois dans le cloître catalan: Santa Maria de l’Estany et l’héritage occitan. Les Cahiers de Saint-Michel de Cuxa. Le cloître roman. Codalet: Ass. Culturelle de Cuxa
- SUREDA, Marc (2009). Santa Maria de l'Estany. Claustre. Monestir Santa Maria de l’Estany
- Enllaç ↗ : Monestir Santa Maria de l'Estany