Hom coneix amb aquest nom a
tres dones, deixebles de Jesús, que haurien
estat presents en alguns episodis evangèlics.
La seva poca concreció fa que sovint es
confonguin i que les tradicions elaborades a
partir dels relats canònics tinguin
deferents interpretacions. Comunament hom
identifica aquestes tres dones amb
Maria
Magdalena, Maria de Cleofàs i Maria Salomé.
D’altra banda, Maria de Cleofàs i Maria
Salomé són conegudes també com les
Santes
Maries.
|
Les Tres Maries al sepulcre
Compartiment de la Maestà de Ducccio (1308-11)
Catedral de Siena
|
Maria Magdalena
La Magdalena estava present al peu de la creu, també va visitar el
sepulcre de Crist i protagonitza l’episodi del noli me tangere.
Hom l’ha identificat (o confós) amb Maria de Betània, la germana de
Llàtzer i Marta, i la dona que va ungir Jesús a la casa de Simó el
leprós. Una tradició medieval diu que es va embarcar amb els seus
germans Llàtzer i Marta, les Santes Maries i el bisbe Maximí, en un
vaixell que els va portar a la costa de la
Provença.
|
Les Santes Maries
Sant Tomàs de Fluvià
|
Maria Salomé. O,
simplement, Salomé
María Salomé seria l’esposa de Zebedeu i mare dels apòstols Jaume el
Major i Joan l’Evangelista. La seva intervenció en els relats
evangèlics i les tradicions posteriors és paral·lela a la de Maria
de Cleofàs i, com aquesta, es venera a
Saintes-Maries-de-la-Mer. |
|
Tenen relació amb: |
|
Les Tres Maries al sepulcre
Claustre de la catedral de
Tarragona
|
Maria de Cleofàs (Clopas).
Maria de Jaume
També és un personatge amb diverses interpretacions pel que fa al
seu parentiu. El nom li ve del seu espòs, Cleofàs, germà de Josep o
de Maria, la mare de Jesús. Considerada la mare de Jaume el Menor.
Hom l’identifica amb una de les dones que va estar present en la
crucifixió i en la visita al sepulcre. Formava part del grup que va
fer el viatge per mar i que la va portar a la Provença. Les seves
relíquies es veneren a
Saintes-Maries-de-la-Mer.
|
Les Tres Maries comprant
perfums
Claustre de Sant Cugat del
Vallès |
|
|