Canònica de Sant Esteve de Tolosa
Cathédrale Saint-Étienne de Toulouse / Catedral de Tolosa / Sancti Stephani
(Tolosa de Llenguadoc / Toulouse, Alta Garona)
L'origen de la catedral de Tolosa de Llenguadoc és antic; fins i tot una tradició situa la seva fundació en època apostòlica. Més versemblant és l'existència d'una petita comunitat cristiana cap al 250, moment del martiri de sant Serni, el primer bisbe de la diòcesi. Al segle IV o V, molt probablement ja existia un complex episcopal en el mateix indret de la catedral actual.
El primer document explícit de la catedral tolosana és del 844, un privilegi de Carles el Calb l'esmenta, juntament amb el monestir de Sant Serni, entre altres. En època carolíngia es va donar un impuls important a les canòniques catedralícies, segurament la de Tolosa té el seu origen en aquesta època. Hi ha constància que el bisbe Isarn (1071-1105) va impulsar la reforma de la comunitat de canonges el 1073, impulsant la vida regular i establint unes normes estrictes i ben definides. Aquesta normativa va anar evolucionant amb el pas del temps, especialment pel que fa als càrrecs i oficis, fins que, el 1510, una butlla de Juli II va secularitzar la canònica. En el moment de la reforma, Isarn també va proveir la casa dels béns i mitjans de subsistència necessaris per al seu desenvolupament.
A la mateixa època es va iniciar la construcció d'una catedral nova adaptada a les necessitats de la comunitat, les noves construccions comprenien la mateixa església catedralícia, l'església de Saint-Jacques, un claustre grandiós i altres dependències canonicals i episcopals. A partir del segle XIII la catedral de Sant Esteve es va començar a reedificar nou, amb el resultat d'un estrany edifici, tal com el podem veure ara. La iniciativa es va prendre a l'època de Bertrand de l'Isle-Jourdain, que entre els anys 1255 i 1270 va tenir el càrrec de paborde i entre 1270-1286 fou el bisbe de la diòcesi, a més, va finançar bona part de l'obra. Cap al 1275, començava la construcció d'una àmplia nau gòtica i capçalera, la construcció de la qual va significar la destrucció parcial de l'església anterior.
Sembla que la intenció dels constructors era la de continuar aquesta darrera obra, tot enderrocant la primitiva construcció a mesura que la nova construcció anés avançant. L'obra es va anar fent en diferents etapes, fins a començament del segle XVII, el 1609 la catedral fou víctima d'un incendi i els esforços es van destinar a la seva reparació. La construcció no es va acabar i el resultat és l'església actual, amb dues parts ben diferenciades. La construcció es va rematar, ja al segle XX, amb el portal lateral. El claustre romànic, de grans dimensions, estava situat al costat sud de la catedral, entre aquesta i l'església de Saint-Jacques. El conjunt format pel claustre i la sala capitular es va mantenir fins a la Revolució, però a finals del segle XVIII fou enderrocat. Tot plegat incorporava una important obra escultòrica, de la que es conserven elements importants al Museu dels Agustins.
- BEAUNIER, Dom (1911). Abbayes et prieurés de l'ancienne France. Vol. 4: Alby, Narbonne et Toulouse. Abbaye de Ligugé
- BERNE, Caroline; coord. (2006). Musée des Augustins. Sculptures romanes. Tolosa de Ll.: Musée des Augustins
- CAYLA, Jean-Mamert (1842). Toulouse monumentale et pittoresque. Tolosa de Llenguadoc: Lagarrigue
- CAZES, D. (1980). Recherches sur la cathédrale Saint-Étienne de Toulouse. Mémoires de la Société archéologique du Midi de la France, vol. 73
- CAZES, Quitterie (1998). Le quartier canonial de la cathédrale Saint-Étienne de Toulouse. Archéologie du Midi médiéval. Carcassona: Centre d’Archéologie Médiévale du Languedoc
- CAZES, Quitterie (2013). Toulouse au Moyen Âge: les pouvoirs dans la ville. Marquer la ville, signes, traces, empreintes du pouvoir (XIIIe-XVIe siècle). París: Éditions de la Sorbonne
- CAZES, Quittterie; i altres (2002). Saint-Étienne de Toulouse, de la cathédrale romane à la première cathédrale gothique. Congrès Archéologique de France. 154. Toulousain et Comminges. París: Société française d'archéologie
- COTTINEAU, Laurent-Henri (1939). Répertoire topo-bibliographique des abbayes et prieurés. Vol. 2. Mâcon: Protat
- DEVIC, Claude; i altres (1872). Histoire générale de Languedoc. Vol. 4. Tolosa de Ll.: Privat
- DURLIAT, Marcel (1978). Haut-Languedoc roman. Zodiaque
- PRADALIER, Henri (2002). Une lecture des sculptures provenant des cloîtres de la Daurade et de Saint-Étienne. Congrès Archéologique de France. 154. Toulousain et Comminges. París: Société française d'archéologie
- PRADALIER-SCHLUMBERGER, Michèle (2002). Cathédrale Saint-Étienne de Toulouse, la cathédrale gothique. Congrès Archéologique de France. 154. Toulousain et Comminges. París: Société française d'archéologie
- SAINT-MAUR, Congregació de (1785). Gallia Christiana in provincias ecclesiasticas distributa. Vol. 13. París: Typographia Regia