Canònica de Sant Serni de Tolosa
Basilique Saint-Sernin de Toulouse / S. Saturnini
(Tolosa de Llenguadoc / Toulouse, Alta Garona)
La tradició diu que sant Serni fou el primer bisbe de Tolosa i que l'any 250 va morir arrossegat per un toro al Capitoli de la ciutat. Al segle IV, Hilari, un dels seus successors en la seu tolosana va cercar la seva tomba i quan la va localitzar, hi va construir un petit oratori. Més endavant i a causa de la devoció que despertava el personatge, hom va decidir d'aixecar una església nova en un indret més adient. A començament del segle V es va efectuar el trasllat del cos del sant al nou temple, situat extramurs, on encara ara s'aixeca l'actual basílica, a ell dedicada.
Al voltant de la tomba del sant s'hi va aplegar una comunitat, segurament de canonges, organitzada pel bisbe de Tolosa. Aquest monasterium es troba esmentat documentalment per primer cop l'any 844. Cap al 966, un document especifica que, en aquell moment, es tractava d'una canònica. A mitjan segle XI el centre monàstic va passar per un període de relaxament dels costums. El bisbe Isarn, que ja havia reformat la canònica de la catedral, va renovar també aquesta, amb l'oposició dels canonges, i per això foren expulsats i el 1082, el lloc va quedar sota la tutela de l'abadia de Moissac (Tarn i Garona). El 1083, el papa Gregori VII va tancar el conflicte retornant els canonges al seu lloc, seguint la regla de Sant Agustí i deixant-los sota jurisdicció directa de la Santa Seu, situació que es mantindria fins a la seva secularització, el 1527.
Hi ha una tradició que situa aquest personatge en la primera època del cristianisme, fins i tot el fa present en el moment del bateig de Crist (quan tenia trenta anys), moment el que també ell hauria estat batejat per Joan. Una altra tradició més comuna, el considera un dels Set apòstols de la Gàl·lia, que, en el segle III foren enviats a aquesta regió per evangelitzar-la. Sadurní hauria anat a Tolosa on va organitzar la incipient comunitat cristiana i es va convertir en el primer bisbe d'aquella diòcesi. Va morir cap a l'any 250, martiritzat a la mateixa ciutat per haver-se negat a oferir sacrificis als ídols, fou lligat a un toro destinat a la cerimònia que el va arrossegar per les escales del Capitoli. A l'abadia de Sant Hilari (Aude) es conserva un sepulcre on es representa aquest episodi.
És en aquesta època que hom va decidir refer completament l’església de Sant Serni. La capçalera es va aixecar a finals del segle XI, entre el 1080 i 1096, en aquesta darrera data, el papa Urbà II va consagrar solemnement l’altar i la mateixa església. El resultat de les construccions que es van anar succeint en el decurs del temps és una grandiosa església de cinc naus i un ampli creuer de tres naus. A la intersecció de la nau i el creuer s’aixeca el campanar. L’absis principal, amb deambulatori, remata la nau central i està proveït de cinc absidioles. Té una interessant cripta dividida en dos nivells. En el decurs dels anys l’església va patir modificacions i restauracions, en aquest darrer capítol cal esmentar la restauració de Viollet-le-Duc, quan el monument ja havia perdut el claustre i les altres dependències de la canònica. Aquell claustre estava situat al nord de la basílica, només es conserven alguns capitells al Museu dels Agustins de la mateixa ciutat.
Més endavant vindrien les restauracions de les restauracions, eliminant els elements afegits fantasiosament a les criptes i a la resta de l'església. Interiorment, l'edifici està decorat amb una llarga sèrie de capitells, un total de 260. Aquesta decoració escultòrica es complementa amb la taula de l'altar major, una peça de grans dimensions esplèndidament decorada. El mur interior del deambulatori, que limita amb la cripta, conté una sèrie de relleus encastats. Es tracta de set peces de les quals hom ignora la seva utilitat i disposició original. El relleu central representa un Crist en Majestat envoltat dels Evangelistes. A aquesta peça l'acompanyen dues més amb la representació d'àngels i de característiques similars, hom considera que es van fer el 1096. Els altres quatre elements són de dimensions més grans i lleugerament més moderns (1100) i representen dos àngels i dos apòstols.
La decoració escultòrica també és present a l'exterior de la basílica. El portal de Mitja Vila sembla que es va fer a partir del 1100. Es tracta d'una porta única. Té un timpà amb la representació de l'Ascensió, on figura el Crist acompanyat d'àngels. A la llinda es representen els dotze apòstols amb dos àngels i està suportada per dos modillons decorats. Als costats hi ha dos relleus; el de la dreta representa a sant Pere, a sobre hi ha un relleu amb dos àngels i a sota Simó el Mag. A l'esquerra hi figura sant Jaume el Major, també entre dos relleus de mida més petita; a sobre uns personatges entre vegetals, a sota dues dones cavalcant lleons. A banda i banda de la porta es troben columnes amb capitells, dos a cada costat: Tres d'ells són historiats: Expulsió del Paradís, Matança dels Innocents i l'Anunciació i Visitació. El quart amb lleons. La part superior de la portada és rematada amb una cornisa sostinguda amb set modillons.
La Porta dels Comtes es troba al transsepte sud, és un portal geminat. Hom situa la seva construcció en el 1082. Al seu costat es troba un nínxol amb quatre sarcòfags de comtes tolosans. Sant Serni conserva també fragments més o menys importants de decoració mural, al transsepte es troba un mural amb escenes relatives a la Resurrecció, sota una representació de l’Anyell entre àngels. Al deambulatori hi ha un notable conjunt de reliquiaris organitzats en unes capelles i tabernacles al segle XVII. A la cripta es conserva, entre d’altres, el reliquiari de la Vera Creu, una bella peça esmaltada, amb diverses escenes relatives a la invenció de la Vera Creu. Es tracta d’una obra de Llemotges, de finals del segle XII. En una de les capelles del transsepte es conserva també una gran imatge romànica de Crist crucificat, malauradament restaurada amb poca cura.
- AURIOL, A.; REY, Raymond (1930). La basilique Saint-Sernin de Toulouse. Tolosa: Privat
- BEAUNIER, Dom (1911). Abbayes et prieurés de l'ancienne France. Vol. 4: Alby, Narbonne et Toulouse. Abbaye de Ligugé
- CAZES, Quitterie (2013). Toulouse au Moyen Âge: les pouvoirs dans la ville. Marquer la ville, signes, traces, empreintes du pouvoir (XIIIe-XVIe siècle). París: Éditions de la Sorbonne
- COTTINEAU, Laurent-Henri (1939). Répertoire topo-bibliographique des abbayes et prieurés. Vol. 2. Mâcon: Protat
- DAYDÉ, Raymond (1661). L'histoire de St Sernin ou l'incomparable trésor de son église abbatiale de Tolose. Tolosa de Ll.: Colomiez
- DELARUELLE, Étienne (1929). Les bas-reliefs de Saint-Sernin. Annales du Midi, núm. 161-162
- DEVIC, Claude; i altres (1872). Histoire générale de Languedoc. Vol. 4. Tolosa de Ll.: Privat
- DOUAIS, Célestin (1887). Cartulaire de l'abbaye de Saint-Sernin de Toulouse, 844-1200. París: Picard
- DURLIAT, Marcel (1963). La construction de Saint-Sernin de Toulouse au XIe siècle. Bulletin Monumental, vol. 121
- DURLIAT, Marcel (1965). Le portail occidental de Saint Sernin de Toulouse. Annales du Midi, vol. 77
- DURLIAT, Marcel (1978). Haut-Languedoc roman. Zodiaque
- DURLIAT, Marcel (1986). Saint-Sernin de Toulouse. Tolosa de Llenguadoc: Éché Editeur
- GUÉRIN, Paul (1888). Les Petits Bollandistes. Vies des saints. Vol. 13. París: Bloud et Barral
- LAHONDÈS, J. de (1886). Les prieurés de Saint-Sernin de Toulouse dans le pays de Foix. Bulletin monumental. París: Champion
- LOMBRAIL, Nicole; dir. (1996). Saint-Sernin de Toulouse. IX centenaire. Tolosa de Ll.: A. Neuvième Centenaire
- PRADALIER, Henri (2002). Saint-Sernin de Toulouse au Moyen Âge. Toulousain et Comminges. París: Société française d'archéologie
- ROCACHER, Jean (1982). Saint-Sernin. La Pierre-qui-Vire: Zodiaque
- SAINT-MARTIN, Catherine (1999). Le chapitre abbatial de Saint-Sernin de Toulouse au Moyen Âge. Annales du Midi, núm. 226
- SAINT-MAUR, Congregació de (1785). Gallia Christiana in provincias ecclesiasticas distributa. Vol. 13. París: Typographia Regia
- SOCIÉTÉ IMPÉRIALE ARCHÉOLOGIQUE DU MIDI DE LA FRANCE (1854). Monographie de l'insigne basilique de Saint-Saturnin. París: Didron