|
Tot i que les
comunitats canonicals mantenien diferències considerables entre unes i
altres, hi ha uns trets que sense ser universals es poden considerar
característics. D’una banda cal tenir present el fet que els canonges
eren clergues i com a tals, a més de la vida comuna també practicaven la
cura d’ànimes i es trobaven al front de parròquies, cosa que no passava
amb els monjos, que no havien de ser clergues i portaven una vida
essencialment contemplativa. Un altre tret és la possibilitat de
mantenir béns privats per part dels seus membres, punt que fou molt
discutit i objecte de reformes per tal de limitar-ho, o eliminar.
Algunes comunitats canonicals assistien directament les necessitats dels
fidels amb tasques diverses com per exemple, tenir cura d’hospitals. |
Claustre de la canònica de
Vilabertran |
Canònica de Santa Maria de Mur |
|
A banda de les
canòniques masculines, amb el temps també es van anar creant a Catalunya
algunes comunitats de canongesses que mantenien diferències
considerables amb les de canonges pel fet de portar una vida
especialment contemplativa i no estar representades a les seus
episcopals.
Dins d’aquesta branca
del monaquisme i en decurs del temps s’han anat diferenciant diferents
divisions a manera d’ordes, seguidores de costums o regles diversos: a
Catalunya hi van tenir presència els aquisgranesos, agustinians, de Sant
Ruf, premonstratencs, antonians,
Sant Sepulcre... però en altres territoris, a
més d’aquestes també van sorgir altres congregacions diferents com ara
Sant Víctor, Arrouaise i moltes altres, fins i tot en època moderna. En
alguns casos i sobretot abans d’Aquisgrà és difícil d’esbrinar si una o
altra comunitat era seguidora d’una regla concreta o si també mantenia usos i
costums propis.
|
Sant Agustí
Il·lustració de Figures pour l'Histoire des
ordres monastiques,
religieux et militaires
(Helyot, s. XVIII) |
Canonge
Il·lustració de Figures pour l'Histoire des
ordres monastiques,
religieux et militaires
(Helyot, s. XVIII) |
Canongessa de Sant Víctor
Il·lustració de Figures pour l'Histoire des
ordres monastiques,
religieux et militaires
(Helyot, s. XVIII) |
|
Sant Agustí entronitzat
Murals de la canònica
agustiniana de
Santa Maria de Lluçà (Osona) |
|
|
Sant Pere d'Àger |
Sant Feliu de Girona |
|
|
A mitjan del segle VIII
el bisbe Crodegang de Metz va confeccionar una regla d’ús dels canonges
de la seva catedral, aquelles disposicions serien adoptades a l’època de
Lluís el Pietós per tot l’Imperi Carolingi en el concili d’Aquisgrà del
816, les comunitats seguidores d’aquella regla són conegudes com
canòniques aquisgraneses. Aquelles disposicions s’estendrien d’una
manera heterogènia per les canòniques catedralícies catalanes a causa de
la submissió a l’imperi carolingi però també es fundarien altres
canòniques fora de les seus episcopals amb la mateixa regla, que hom
considera de caire més monàstic i regular. |
|
|
Canonges agustinians |
|
Sant Miquel d'Escornalbou |
Santa Maria de Roca-rossa |
A finals del segle XI i
durant el següent hi ha una onada de regularització dels capítols de
canonges en les diferents catedrals introduint l’anomenada Regla de Sant
Agustí en detriment de l’aquisgranesa considerada massa relaxada. Al
mateix temps, les noves fundacions passen a fer-se sota aquesta regla
agustiniana quedant les canòniques aquisgraneses en curs de desaparició,
o si més no, residuals. Sovint és difícil d’escatir quina regla
s’utilitza en un establiment determinat donat que és característica la
diferència entre un lloc i altre, amb afegits de diversa mena efectuats
sobre una base inspirada en els escrits de sant Agustí elaborats molts
anys abans per ús d’algunes comunitats que li eren properes. |
A més, moltes
comunitats tenien normes pròpies, com ara les episcopals que detallaven
la participació dels canonges en l’administració de la diòcesi i
l’elecció del bisbe. Aquesta situació es va veure afavorida per la manca
se submissió a controls superiors pel que fa al seguiment dels costums i
la no celebració regular de capítols generals que haurien de donar més uniformitat
als diferents establiments, com passarà amb els ordes que es fundaran
més endavant, molt més regulats. |
Santa Maria de Lluçà |
Sant Joan de les Abadesses |
|
|
Canonge de Sant Ruf
Il·lustració de Figures pour l'Histoire des
ordres monastiques,
religieux et militaires
(Helyot, s. XVIII) |
Sant Ruf d'Avinyó |
|
|
Una de les variants o
reformes de les comunitats canonicals va tenir lloc el 1039 a Avinyó
quan quatre canonges de la seva catedral van demanar de constituir una
comunitat independent, seguidora també de la regla agustiniana. Hom els
va cedir una església abandonada dedicada a Saint-Ruf situada a les
rodalies de la ciutat. Inicialment la nova comunitat va mantenir vincles
amb la catedral però aviat va prendre prestigi propi i la seva
influència es va manifestar en la llarga llista de cases que hi depenien
i en els canonges vinguts d’arreu que hi ingressaven per instruir-se. A
finals del segle XI el papa Urbà II reconeixeria oficialment l’orde.
Aquesta institució amb seu primer a Sant Ruf d’Avinyó i des del 1158 a
Valença tindria una forta expansió a l’actual França però també va
arribar a terres catalanes (catedral de Tortosa,
Sant
Maria de Besalú...) |
|
|
Façana del Sant
Sepulcre de Jerusalem |
Sant Sepulcre de Peralada |
|
|
Es tracta d’un orde de
tipus canonical i militar fundat a Jerusalem en el marc de la Primera
Croada i la presa de Jerusalem, l’any 1099. Godofred de Bouillon, un
dels caps d’aquella empresa, es va erigir en protector dels llocs
sagrats i aquest orde fou creat per tenir cura de l’església del Sant
Sepulcre i els altres centres de devoció d’aquell territori acabat de
conquerir. Per la seva organització interna la comunitat de canonges
seguia la Regla de Sant Agustí.
A més de Terra Santa, l’orde es va estendre per Europa on també es va
establir en terres catalanes a partir del 1226 amb la protecció de Ramon
Berenguer III i d’Alfons I d’Aragó, qui el va beneficiar en el seu
testament. A la península, a part de la casa de
Santa Anna de Barcelona
i els seus priorats, tingué a Calataiud un dels seus centres més
importants. |
|
|
Religiós premonstratenc
Il·lustració de Figures pour l'Histoire des
ordres monastiques,
religieux et militaires
(Helyot, s. XVIII)
Bibliothèque nationale de France |
Bellpuig de les Avellanes |
|
|
L’orde canonical dels
premonstratencs fou un dels que van aparèixer a Europa inspirats en els
canonges aquisgranesos i sorgits arrel de la reforma del clergat de
mitjan segle XI. Aquest orde fou fundat per sant Norbert, personatge
d’origen alemany que amb el recolzament dels papes Gelasi II i Calixt II
va desenvolupar una àmplia labor evangelitzadora, fou cridat pel bisbe
de Laon per dirigir la restauració espiritual de la seva diòcesi, el que
finalment derivaria en la fundació de l’abadia de Prémontré (Aisne) el
1120, on s’aplegarien els seus seguidors adoptant la Regla de Sant
Agustí i donant origen als premonstratencs. |
|
|
Sant Antoni Abat de Barcelona |
Saint-Antoine de La Lande
(Poitou-Charentes) |
|
|
Els canonges
hospitalers de Sant Antoni foren fundats a França a ran d’una prometença
feta a sant Antoni Abat per la curació d’un cas de malaltia d’ergotisme
(coneguda com foc de Sant Antoni). Es tractava d’una congregació
de laics que tenia cura d’un hospital per tractar aquests malats que
el 1218 fou reconeguda com orde i era seguidora de la Regla de Sant
Agustí. Es va estendre arreu i va arribar a Catalunya on mantingué cases
fins la seva extinció el 1791. |
|
També cal fer esment
que a Itàlia s’havien fundat diverses comunitats d’ermitans que poc a
poc es van anar organitzant d’acord amb les autoritats eclesiàstiques i
que es coneixen Eremites de Sant Agustí, el 1244 el papa Innocenci IV
els va agrupar, donant peu a la creació de l’orde mendicant (no
canonical) de Sant Agustí.
A partir del segle XIII
es comencen a trobar episodis de secularització de les canòniques, és a
dir l’abandonament de la regularitat que obligaven les normes
agustinianes. L’assumpció de càrrecs, beneficis i prebendes es van
generalitzar sobretot en els centres de poder com ara les canòniques
episcopals. Es van anar creant els capítols catedralicis i les col·legiates.
El papa Climent VIII va secularitzar les canòniques regulars l’any
1592 a instàncies de Felip II, desapareixent de fet a Catalunya les
comunitats canonicals de caire monàstic, algunes van esdevenir col·legiates
(seculars) i els petits priorats foren suprimits. |
Canònica de Santa Cruz, a Coïmbra |
Santa María
d'Arbas |