Tot i que les
comunitats canonicals mantenien diferències considerables entre unes i
altres, hi ha uns trets que sense ser universals es poden considerar
característics. D’una banda cal tenir present el fet que els canonges
eren clergues i com a tals, a més de la vida comuna també practicaven la
cura d’ànimes i es trobaven al front de parròquies, cosa que no passava
amb els monjos, que no havien de ser clergues i portaven una vida
essencialment contemplativa. Un altre tret és la possibilitat de
mantenir béns privats per part dels seus membres, punt que fou molt
discutit i objecte de reformes per tal de limitar-ho, o eliminar.
Algunes comunitats canonicals assistien directament les necessitats dels
fidels amb tasques diverses com per exemple, tenir cura d’hospitals. |
Sant Pere d'Àger |
Sant Pere de Graudescales |
A mitjan del segle VIII
el bisbe Crodegang de Metz va confeccionar una regla d’ús dels canonges
de la seva catedral, aquelles disposicions serien adoptades a l’època de
Lluís el Pietós per tot l’Imperi Carolingi en el concili d’Aquisgrà del
816, les comunitats seguidores d’aquella regla són conegudes com
canòniques aquisgraneses. Aquelles disposicions s’estendrien d’una
manera heterogènia per les canòniques catedralícies catalanes a causa de
la submissió a l’imperi carolingi però també es fundarien altres
canòniques fora de les seus episcopals amb la mateixa regla, que hom
considera de caire més monàstic i regular.
A finals del segle XI i
durant el següent hi ha una onada de regularització dels capítols de
canonges en les diferents catedrals introduint l’anomenada Regla de Sant
Agustí (canòniques agustinianes) en detriment de l’aquisgranesa considerada massa relaxada. Al
mateix temps, les noves fundacions passen a fer-se sota aquesta regla
agustiniana quedant les canòniques aquisgraneses en curs de desaparició,
o si més no, residuals. |
Santa Maria de Lillet |
Lluís el Pietós
Il·lustració de Les grandes Chroniques de France (1390-1405)
Bibliothèque nationale de France |