|
|
|
|
|
El 1840 el monestir es va posar a la venda, va patir la pèrdua progressiva dels béns mobles i el patrimoni. El 1906 fou adquirit pel banquer Agustí Santesmases, el qual va vendre aquell mateix any, i per 15.000 pessetes, els sarcòfags del comte Ermengol X, els dels comtes Àlvar I i la seva esposa Cecília de Foix i el d’Àlvar d’Urgell. Les peces van anar a parar a Nova York, al The Cloisters del Metropolitan Museum of Art, on encara es conserven. Les despulles dels personatges foren enterrades a Vilanova de la Sal i retornades a Bellpuig el 1967. El 1906 també fou venuda una imatge de la Mare de Déu del segle XIV, que en aquell moment es venerava a la sala capitular, després de passar per diverses mans, el 2011 fou adquirida per la Generalitat i ara es guarda al Museu de Lleida. El 1910 hi van arribar els germans maristes que actualment tenen cura del lloc, en aquesta darrera època s’han fet obres de restauració i millora dels edificis. D’altra banda, el 2003 es va descobrir de manera fortuïta una part de l’antic arxiu del monestir, amagat en el fals sostre de l’església parroquial de Vilanova de la Sal, ara es conserva a l’Arxiu Comarcal de la Noguera. |
![]() Els edificis actuals bastits sobre el refetor medieval |
![]() Vista del monestir el 1921 Fotografia: Arxiu del Monestir de Bellpuig de les Avellanes (AMBA) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El monestir La part més antiga del conjunt del monestir és el claustre i el refetor adjacent. El claustre és de planta rectangular amb vuit arcs de mig punt als costats més curts, i onze als llargs. Són suportats per columnes dobles, a més d’uns pilars amb quatre columnes adossades. La decoració dels capitells és llisa en la seva meitat i molt simple en la resta, amb un relleu pla en la majoria d’ells. Caldria situar-lo al segle XII. La sala capitular és del segle XIII, però ha estat molt modificada. La construcció de l’església, que hauria de substituir una d’anterior, fou impulsada per Ermengol X, cap el 1303. Va restar inacabada, només amb la capçalera, pràcticament no té nau. Al segle XX es van millorar molt les dependències annexes, però cal lamentar la pèrdua d'algun element medieval que s’havia conservat fins llavors, tot i que en molt mal estat. |
![]() Estat actual del claustre |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El panteó comtal El monestir de Bellpuig de les Avellanes fou triat per la dinastia comtal dels Urgell com a lloc de sepultura, fins aquell moment ho havien estat altres indrets. Ermengol X havia triat el monestir de Poblet com a lloc d’enterrament, però més endavant va modificar aquella elecció en benefici de Bellpuig. El 1299 Àlvar d’Urgell, germà del comte va morir a Itàlia i el seu cos fou dipositat a Bellpuig de les Avellanes, fet provat documentalment. Des de llavors i fins la mort del comte (1314) es va treballar en un total de quatre sepulcres. Hi ha controvèrsia sobre la identificació d'algunes de les sepultures comtals, amb opinions diverses. - Sepulcre d’Ermengol X (mort el 1314), la caixa, en aquest cas no porta els escuts d’armes; si no un apostolat. Tradicionalment s'ha identificat aquest sepulcre com el d’Ermengol VII (mort el 1184), fundador del monestir. - El sepulcre d’Àlvar I i la seva esposa Cecília de Foix (morts el 1268 i 1270, respectivament), pares d’Ermengol X. Aquest sepulcre ha estat identificat històricament amb el d’Ermengol X i la seva esposa Dolça. Es tracta de dos sarcòfags superposats, el d’Àlvar amb les armes dels Urgell i el de Cecília amb els de Foix. - El sepulcre d’Àlvar d’Urgell (germà d'Ermengol X, mort el 1299), amb les armes dels Urgell. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Sepulcre d'Ermengol X The Coisters, Nova York |
![]() Sepulcre d'Ermengol X The Coisters, Nova York |
![]() Sepulcre d'Ermengol X The Coisters, Nova York |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Imatge de la Mare de Déu Al Museu de Lleida Diocesà i Comarcal es conserva una imatge de pedra policromada de la Mare de Déu amb el Nen procedent del monestir de les Avellanes. Es tracta d’una obra atribuïda a Bartomeu de Robió, artista documentat entre el 1360 i 1380 a la ciutat de Lleida on va treballar al retaule major de la Seu Vella, ara conservat només en part. La imatge de la Mare de Déu va sortir del monestir arran de la desamortització, d’una manera anàloga al que va passar amb els sepulcres comtals, fou venuda i va anar a mans del col·leccionista americà Charles Deering que en aquella època estava vinculat amb Sitges. Per alguna raó afortunada aquesta és una de les peces del col·leccionista que no van sortir del país i després de passar per diverses mans, el 1991 fou declarada Bé Cultural, quedant protegida. Finalment, el 2011, l’obra fou adquirida per la Generalitat de Catalunya i va quedar dipositada al Museu de Lleida. La neteja de l’obra ha posat en relleu la rica policromia de la imatge que llueix una vestidura sumptuosa. |
![]() Mare de Déu de Bellpuig Museu de Lleida Diocesà i Comarcal |
![]() Goigs editat per l'Arxiu Gavín i el Monestir de les Avellanes amb motiu de l'estada de la imatge al monestir (2013) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Làpida circular de marbre en honor de l'abat Jaume Caresmar, historiador del monestir |
![]() Clau d'un arc amb un escut comptal |
![]() Exterior de la capella del Santíssim, oberta al transsepte |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Portal de l'església del monestir de les Avellanes |
![]() Portal gòtic de l'església |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Voltes de l'església |
![]() L'església monàstica, amb la fornícula d'un dels sepulcres comtals ja buida Fotografia: Josep Salvany, 1918 Biblioteca de Catalunya. Fons Josep Salvany |
![]() Sepulcre a la capella del Santíssim |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A llevant del conjunt monàstic es situava un pati tancat per un mur, ara desaparegut. Adossada al mur es va construir una font, per commemorar la portada d'aigua a l'establiment en època de Jaume Caresmar. |
![]() La font en la seva situació original Fotografia: Josep Salvany, 1918 Biblioteca de Catalunya. Fons Josep Salvany |
![]() Estat actual de la font, una mica desplaçada del lloc original amb l'escut del monestir i un bust de Caresmar |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() La tanca del pati en una fotografia de l'any 1921 Fotografia: Arxiu del Monestir de Bellpuig de les Avellanes (AMBA) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Clau d'una porta amb l'escut del monestir i la data (1783) A dalt, inscripció que identifica el monestir |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Lavabo al refetor |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Germans maristes al claustre del monestir. Presa d'hàbit, 1921 Fotografia: Arxiu del Monestir de Bellpuig de les Avellanes (AMBA) |
|
||||
Bibliografia: - ADELL, Joan Albert: FREIXAS, Pere Freixas (2002). L’art gòtic a Catalunya. Arquitectura I. Enciclopèdia Catalana. Barcelona - BACKMUND, Norberto (1956). Monasticon Praemonstratense. Vol. III. Straubing - BARRAQUER, Cayetano (1906). Las casas de religiosos en Cataluña durante el primer tercio del siglo XIX. Francisco J. Altés. Barcelona - CARESMAR, Jaime (1977). Historia de Santa Maria de Bellpuig de las Avellanas. Balaguer - CORREDERA, Eduardo; GIRALT, Josep (1994). Catalunya romànica, vol. XVII la Noguera. Enciclopèdia Catalana. Barcelona - CORREDERA, Eduardo (1997). Santa Maria de Bellpuig de les Avellanes. Inst. de Germans Maristes de Catalunya - ESPAÑOL, Francesca (2007). L’art gòtic a Catalunya. Escultura I. Enciclopèdia Catalana. Barcelona - GONZALVO I BOU, Gener (2007). Història del panteó dels comtes d'Urgell. Universitat de Lleida. Lleida - LLITERAS, L. (1965). Los Premonstratenses en Mallorca (123O-1245). Bellpuig. Núm. 67 a 72 - MORAL BARRIO, Joan Jesús (2004). Santa Maria de Bellpuig de les Avellanes. Una història que es renova. Edilesa, Lleó - MURRAY, Donald G.; PASCUAL, Aina; LLABRÉS, Jaume (1992). Conventos y monasterios de Mallorca. Historia, arte y cultura. Palma: Olañeta Ed. - SERRA I LLANSANA, Lluís (2011). La força de la fraternitat. Maristes, cent anys a les Avellanes (1910-2010). Amics del Monestir de les Avellanes - SOLÉ, Ramon. Procés de conservació i restauració de la Mare de Déu del monestir de Santa Maria de Bellpuig de les Avellanes |
Enllaç: Monestir de les Avellanes (pàgina del monestir) ![]() |
|||
|
||||
|
|
Baldiri B. - Juny de 2006 / Actualitzat abril de 2020 |