L’abadia
de Saint-Médard de Soissons és un dels antics monestirs
de territori francès amb més transcendència en la seva
època. El seu origen cal buscar-lo en una basílica
començada a bastir per Clotari I (511-561) per venerar
les relíquies de sant Medard, bisbe de Noyon. L’any 561,
Clotari també fou enterrat en aquest lloc i el seu fill
Sigebert I es va encarregar d’acabar la construcció de
la basílica, aquest monarca va morir assassinat el 575 i
també fou enterrat aquí. Una tradició esmenta que fou Clotari qui també va fundar el monestir amb la
col·laboració de sant Maur, deixeble de sant Benet, però
aquesta narració no té cap base que la pugui fer
versemblant. El cert és que el santuari era molt
freqüentat i tindria alguna mena de comunitat religiosa
organitzada que tindria cura del lloc i dels seus
devots. |
Saint-Médard de Soissons
Exterior de la cripta |
Benedictins
Saint-Maur
|
|
|
Saint-Médard de Soissons
Cripta |
Sant Medard de Noyon |
El bisbe de Laon, sant Medard
Detall d'una miniatura d'un Llibre d'hores del segle XV
Bibliothèque de l'Arsenal. Ms-638
|
Medard i el seu germà bessó Gildard haurien nascut
prop de Noyon cap el 480-485, ja de molt jove hom li
atribueix diversos miracles. Els dos germans es van
educar a l’entorn del bisbe de Vermand (diòcesi que
després es traslladaria a Noyon) juntament amb sant
Eleuteri de Tournai. Eleuteri fou nomenat bisbe de
Tournai, Gildard bisbe de Rouen i Medard bisbe de
Vermand. Medard va assistir
sant Remigi de Reims en
el moment del bateig de Clodoveu. Hom li atribueix
també, encara que sense fonament, el trasllat de la
diòcesi de Vermand a Noyon. També va participar molt
directament en l’abandonament de la cort de
santa Radegunda, esposa de Clotari, per
dedicar-se a la vida monàstica, Medard fou qui la va
ordenar. El sant bisbe hauria mort cap el 557 i
Clotari el va fer enterrar a Soissons, lloc on hi va
aixecar una basílica. |
|
|
|
Fou la reina regent Bathilda (c630-680) vídua de Clodoveu II qui es
va encarregar de la reforma d’aquella comunitat primitiva amb la
col·laboració dels seus consellers eclesiàstics, el bisbe sant Audoè
i sant Eloi de Noyon,
entre altres. Durant el tercer quart del segle VII la
reina va imposar una regla a la comunitat inspirada en
sant Benet i
sant Columbà. La casa va obtenir el privilegi d’immunitat en una
data incerta, benefici que fou confirmat en època de Carlemany. La
Regla de Sant Benet fou adoptada plenament en època carolíngia, pels
voltants del 800, la casa s’havia convertit en un dels centres
religiosos de més prestigi del regne, entre altres possessions, hi
depenia la pabordia de Favières. L’any 826 van arribar des de
Roma les importants relíquies de sant Sebastià que van donar un nou
impuls a la devoció popular que ja gaudia el monestir a causa de la
possessió de les relíquies sant Medard. |
|
Durant el segle IX es va bastir una nova església amb una cripta de
grans dimensions on venerar les relíquies, l’any 841 Carles el Calb
va participar en la consagració d’aquesta i el trasllat de les
relíquies. En aquesta època ja existia la capella de Sainte-Sophie,
annexa a un palau reial, aquesta església fou destruïda i
reconstruïda en diverses ocasions, fins la Revolució. En època de
les invasions normandes, Soissons en fou un dels objectius dels
víkings. El 886 el monestir fou atacat directament i incendiat,
també el palau carolingi. L'any 887, Carles el Gros els va lliurar
el lloc de Donchery
(Ardenes), on es va fundar un priorat. Més endavant encara, la comunitat es va
veure obligada a fugir però poc després va poder tornar i restaurar
el lloc, foren també importants les pèrdues de béns situats fora del
monestir que formaven part del seu ampli patrimoni. Les relíquies
dels sants Medard i Sebastià es van traslladar temporalment a Dijon. |
Saint-Médard de Soissons
Gravat núm. 101 del Monasticon Gallicanum
Bibliothèque nationale de France |
|
|