Aquest monestir és un dels més notables dels molts que es troben a la comarca, coneguts en el seu conjunt com Tebaida Berciana. Té el seu origen en el segle VII, quan sant Fructuós de Braga (¿-665) va deixar el monestir de Compludo (Lleó) per practicar l’eremitisme en un oratori que va dedicar a sant Pere, situat al lloc conegut com castro Ruphianense.
A causa de l’arribada de seguidors, es va fundar un cenobi (c 640), el que es coneixeria com San Pedro de Montes, després Fructuós abandonaria aquest indret, va fundar altres monestirs i finalment fou nomenat bisbe de Braga, on va morir. Cap al 672, un cop Fructuós ja havia abandonat el lloc, va arribar un altre personatge: Valeri del Bierzo (¿-695), en la seva època, San Pedro de Montes devia estar format per un grup de monjos que portarien una vida ascètica en ermitoris, i una església. Després de Valeri hi ha una època sense notícies del lloc, segurament va quedar pràcticament abandonat a causa de la manca de seguretat per la invasió islàmica.
Cap al 896, va arribar a aquest lloc un tercer personatge: sant Gennadi d’Astorga (¿-c 935), possiblement atret pel renom del lloc i dels seus antics ocupants. Gennadi fou el restaurador de la vida monàstica de San Pedro de Montes, reedificant l’església i adaptant els espais abandonats a les noves necessitats. La comunitat restaurada va començar a rebre donacions (el 892, del bisbe d’Astorga), entre les quals la mateixa església de San Pedro, propietat del bisbat. La popularitat i importància del lloc va anar creixent i fins i tot Gennadi fou escollit bisbe d’Astorga (909-919).
Fou Gennadi qui, el 919, va consagrar l’església del monestir, moment en què li va fer una generosa dotació. Es conserva una inscripció commemorativa d’aquell esdeveniment, elaborada uns anys més tard, a mitjan segle X. A partir d’aquest moment, la vida del monestir segueix la seva ascensió, en tots els sentits, fins a convertir-se en una gran abadia. El 1081, hom introdueix el règim cluniacenc, tot fa pensar que fins aquell moment encara es regia per alguna regla d’època visigòtica, cosa habitual en alguns cenobis de la comarca. Això va provocar l'oposició de part de la comunitat i la seva pràctica escissió, amb la coexistència de dos abats, situació que es va perllongar fins al 1099.
A mitjans del segle XIII es va bastir una nova església monàstica, bàsicament la que encara es conserva. A començament del segle XIV, el lloc passava per un període de decadència i va perdre bona part dels seus béns. El 1506 entrà a formar part de la Congregació de Valladolid, no sense oposició, el que va ajudar a mantenir-se com abadia malgrat la seva precària situació. Ja al segle XVIII el monestir va tornar a passar per una època de bonança, cosa que li permeté emprendre obres de millora, especialment la construcció de les dependències situades a llevant de l’església.
Al segle XIX, la Guerra del Francès, la desamortització i un incendi el 1842, van deixar el lloc sense comunitat i en mal estat, pràcticament només es va salvar l’església. Ara és una església parroquial envoltada de les ruïnes del monestir que han patit un seriós abandonament durant pràcticament tot el segle XX, tot i que en els darrers anys s’hi han portat a terme importants obres d’estudi i restauració. D’època medieval, es conserva l’església romànica de tres naus amb els seus absis corresponents, la façana és del segle XVIII. La capçalera té adossat un cos amb altres dependències, ara rehabilitades.
- AUBERT, R. (1984). Dictionnaire d'histoire et de géographie ecclésiastiques. Vol. 20. París: Letouzey et Ané
- BAUDRILLART, Alfred (1930). Dictionnaire d'histoire et de géographie ecclésiastiques. Vol. 4. París: Letouzey et Ané
- FERNÁNDEZ, Vicente; i altres (2021). El monasterio de San Pedro de Montes (El Bierzo, León). Estudio histórico-artístico. Ponferrada: I. E. Bercianos
- GARCÍA GUINEA, Miguel Ángel; dir. (2002). Enciclopedia del Románico en Castilla y León. León. Aguilar de Campoo: Fundación Santa María la Real
- MARTÍN LÓPEZ, M. Encarnación; i altres (2022). El monasterio de San Pedro de Montes y su identidad a través de su cartulario. Hispania Sacra, núm. 149
- MARTÍNEZ TEJERA, Artemio M. (2002). Cenobios leoneses altomedievales ante la europeización: San Pedro de Montes, Santiago de Peñalba y San Miguel de Escalada. Hispania Sacra, núm. 109
- MARTÍNEZ TEJERA, Artemio M. (2021). La Tebaida Berciana, un antiguo territorio monástico en El Bierzo, León. Urbs Regia, núm. 6
- SANDOVAL, Prudencio de (1601). Primera parte de las fundaciones de los monesterios del glorioso Padre San Benito. Madrid: L. Sánchez
- TESTÓN, Juan Antonio (2008). La Tebaida Berciana. El monacato en la diócesis de Astorga en los períodos Antiguo y Medieval. Universidad de León
- VIVANCOS, Miguel C. (con. 2024). San Fructuoso de Braga. Diccionario Biográfico electrónico (DB~e). Real Academia de la Historia
- YEPES, Antonio de (reed. 1959). Crónica General de la Orden de San Benito. Madrid: B. Autores Cristianos