Abadia de Caunas
Saint-Pierre et Saint-Paul de Caunes / S. Petri de Caunis / Caunae
(Caunas de Menerbés / Caunes-Minervois, Aude)
L’abadia benedictina de Sant Pere i Sant Pau de Caunas té el seu origen en la restauració monàstica portada a terme després de la recuperació del territori del Menerbès, fins aquell moment en mans sarraïnes. Aquesta fundació hauria estat possible gràcies a l’empenta de sant Benet d’Aniana, qui a través del seu seguidor, Anià, va obtenir del poder carolingi el vistiplau per a la fundació, l’any 794, posant també l’establiment sota la seva protecció.
Era una abadia força modesta, que va passar més endavant sota el domini dels comtes de Barcelona i de la nissaga dels Trencavell. Aquesta situació va acabar quan el papa Gelasi II (1118-1119) va confirmar les seves possessions i els Trencavell van renunciar als seus drets. Fou una època de prosperitat, a la que també va contribuir la possessió de les relíquies dels Màrtirs de Caunas, esmentades per primer cop el 983, producte d’una “invenció” elaborada en aquella època. Entre els segles XIV i XV el centre va començar a decaure, els abats eren triats pel rei, sense relació amb la casa, on no acostumaven a residir, el 1467 es va fer oficial el sistema de comenda. Al segle XVI l’abadia es trobava en un estat avançat de misèria.
Gràcies a la intervenció de l'abat Joan d'Alibert, la comunitat es va refer momentàniament, per trobar-se altre cop, ja al segle XVII, en plena decadència. El 1660 l'abadia de Caunas va passar a pertànyer a la congregació de Saint-Maur, que s'encarregà de la seva reconstrucció, física i espiritual. Fou suprimida amb la Revolució, els seus béns van passar a mans particulars, excepte l'església convertida en la parròquia de la població. Ara el conjunt s'ha restaurat.
A Caunas es conserva encara un considerable conjunt d'edificis. L'església és d'una nau, amb capelles laterals afegides. Al creuer s'obren tres absis de planta semicircular, el central força ampli. Té un portal romànic amb capitells, potser aprofitats de l'antic claustre. El conjunt de l'església es va aixecar o refer en diverses èpoques, des del segle XI al XIV. Interiorment, està decorada amb elements elaborats amb marbres de la terra, del segle XVIII. Un claustre de finals del segle XVII separa l'església dels edificis monàstics. La casa de l'abat és un edifici independent del conjunt monàstic.
Monasticon Gallicanum
Bibliothèque nationale de France
- BÉZIAT, Louis (1880). Histoire de l’Abbaye de Caunes. París: Claudin
- BONNERY, André (1989). Églises abbatiales carolingiennes, exemples du Languedoc-Roussillon. Les Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, núm. 20. Prades: Abadia Saint-Michel-de-Cuxa
- BONNERY, André (2010). Les origines du monastère Saint-Pierre et Saint-Paul de Caunes-Minervois. Archéologie du Midi médiéval. S. Núm. 6
- DEVIC, Claude; VAISSETTE, Joseph (1872-75). Histoire générale de Languedoc, vol. II, IV. Tolosa de Llenguadoc: Privat
- DURLIAT, Marcel; i altres (1973). Congrès archéologique de France, 131e session. Pays de l’Aude. París: Société française d'archéologie
- DURLIAT, Marcel; i altres (1992). L’abbaye de Caunes. Carcassona: Archéologie du Midi Medieval
- LAHONDÈS, Jules (1907). Caunes. Congrès archéologique de France. Carcasonne et Perpignan. Société française d'archéologie. París: Picard
- ROCHE, Julien (2010). Caunes-Minervois et l’hérésie cathare. Archéologie du Midi médiéval. S. Núm. 6
- SAINT-MAUR, Congregació de (1739). Gallia Christiana in provincias ecclesiasticas distributa. Vol. 6. París: Typographia Regia