Monestir de Santo Domingo de Silos
San Sebastián de Silos / S Sebastiani / S Dominici / Silus
(Santo Domingo de Silos, Burgos)
S'ha especulat amb l'existència d'aquest monestir en època visigòtica sense cap suport documental, casa que hauria desaparegut amb l'ocupació islàmica a començament del segle VIII. Malgrat la possibilitat de tenir un origen antic, les primeres notícies documentades de Silos són de mitjan segle X, el 954, un diploma del comte de Castella, Ferran González, atorgava al monestir, ja existent, una sèrie de beneficis i drets sobre el territori i el seu govern, esmentant el seu abat, Placenci. En aquell moment el cenobi era conegut amb l'advocació de San Sebastián i seguidor de la regla de Sant Benet.
A finals del segle X el monestir va patir els efectes destructius dels atacs d'Almansor que va deixar el lloc en ruïnes. Domingo de Silos (1000-1073) es va encarregar de la restauració monàstica, aquest personatge que va ser monjo a San Millán de la Cogolla (La Rioja), va anar a Silos i el 1041 va esdevenir el seu abat. Sant Domingo va portar una tasca molt important tant pel que fa a la restauració física de les dependències monàstiques, com a l'impuls donat a la vida conventual del lloc i també a la influència sobre l'entorn, tant en el seu vessant espiritual com al seu poder senyorial. A banda d'això, Domingo és conegut per la seva dedicació i virtuosisme, destaca sobretot per la seva tasca d'alliberament de cristians presoners dels musulmans.
Sant Domingo va posar data d'inici a una llarga època d'esplendor, quan el monestir va fer-se famós i influent. Si bé ell no va començar la construcció del claustre, li va donar un impuls important, molt possiblement, la construcció d'aquesta important dependència del monestir de Silos la va començar l'abat Fortunio (1073-1104), successor de Domingo. En una primera època es devien aixecar les galeries de llevant i nord, un taller o artista va treballar en el conjunt d'aquella primera obra. En una segona fase, cap a mitjan segle XII, es va continuar variant el seu plantejament; es va allargar la galeria nord amb dues arcades més i es va completar amb les galeries de ponent i sud. El resultat és un claustre quadrangular amb catorze arcs a les galeries est i oest i setze a les del nord i sud, les dimensions no són del tot exactes i el resultat és que les galeries són lleugerament desiguals. Això fa un total de seixanta-sis capitells dobles, dels quals n'hi ha quatre (un a cada galeria) amb quatre capitells.
D'aquest conjunt, els capitells de les galeries de llevant, nord i quatre de la de ponent pertanyen a la primera època excepte dos d'ells (vegeu claustre, capitell 28 i capitell 33). L'obra de la resta del claustre la van fer diversos mestres, a la segona època. Els pilars dels angles presenten interiorment una sèrie de vuit relleus, que caracteritzen aquest claustre. Sis d'ells són obra del mestre del primer taller (Ascensió, Pentecosta, Enterrament i resurrecció de Crist, Davallament, Els deixebles d'Emaús i Dubte de sant Tomàs) els dos restants són de la segona època (Anunciació i coronació de la Mare de Déu i Arbre de Jessé). Seguidament, es va aixecar el segons pis, que repeteix l'estructura del claustre baix i és de factura més senzilla.
Després d’una primera església visigòtica i de la segona mossàrab, que es va restaurar dels desperfectes soferts per la ràtzia d’Almansor, entre els segles XII i XIII es va aixecar una nova església romànica que modificava profundament l’edifici anterior. Es tractava d’una església de tres naus amb transsepte, amb la capçalera a llevant, com és habitual. Aquesta capçalera tenia tres absis encarats a cada una de les naus del temple, el central més gran. Als braços del transsepte s’obrien dues absidioles més, el que feia un total de cinc. Tenia un nàrtex tancat al nord.
Il·lustració de Diario sagrado, y kalendario general (1750)
Biblioteca Nacional de España
Amb el segle XIV, Silos va iniciar un període de decadència de la mateixa manera que la patiren altres establiments, va anar perdent el seu poder sobre el territori i, a més, el 1384, un incendi l’afectà profundament. Aquesta situació s’agreujà durant el segle XV, passant a tenir abats comendataris i a partir del 1512 s’integrà a la Congregación Benedictina de Valladolid. Malgrat aquesta situació, Silos emprengué diverses construccions o reconstruccions: a finals del segle XVI es va bastir la sagristia. Durant el segle XVII s’aixecaren les dependències del sud (refetor i dormitori). Ja al segle XVIII s’amplià el monestir per la banda de ponent on es va aixecar un nou claustre (pati de San José) envoltat de noves dependències. El 1732 es va bastir la nova capella de Santo Domingo que va utilitzar l’antiga sala capitular com a fonament.
L’obra que més va afectar Silos en aquella època fou l’enderroc de l’església romànica per aixecar-ne una de nova (començada el 1752 i consagrada el 1792) segons un projecte de l’arquitecte Ventura Rodríguez, que contemplava un edifici neoclàssic que va quedar inacabat (un mural del mateix monestir representa aquell edifici amb els dos campanars i la cúpula, dels quals només es va arribar a fer el primer campanar). És un edifici massís de planta en forma de creu amb capelles el·líptiques entre els braços. El resultat és una planta amb doble simetria, fet que ha permès que el 1967 es canviés la situació del presbiteri, de l’est a l’oest del temple, a tocar del cor interior.
La guerra del Francès va afectar molt poc el monestir, però sí que va patir els efectes de la desamortització de 1835, l'abat Rodrigo de Echevarría va maldar per la conservació del patrimoni del lloc. De totes maneres, bona part dels seus béns es van dispersar, els millors manuscrits es van vendre i ara es conserven en diverses biblioteques. Un altre element que es va perdre fou la farmàcia, però finalment es va poder recuperar. Mentrestant, els edificis començaven a entrar en ruïna. Finalment, el 1880, el monestir de Silos va servir de refugi a una comunitat de monjos vinguts de Saint-Martin de Ligugé (Viena, França). Amb d'instauració de la nova comunitat es va recuperar també una part del patrimoni, com ara l'arxiu i la farmàcia, mentre que iniciaven la restauració dels edificis. Des de Silos s'han fundat altres centres monàstics arreu, ara torna a ser un centre monàstic amb molta vitalitat.
- ACINAS LOPE, Blanca (dir) (2003). Silos. Un milenio. III Cultura. Burgos: Abadía de Silos
- ALCOCER, Rafael (1925). Santo Domingo de Silos. Valladolid: Casa Social Católica
- ANDRÉS ORDAX, Salvador; i altres (2003). Monasterios de Castilla y León. Lleó: Edilesa
- ARAGÓN, Antonio (1897). El monasterio de Silos. Estudio histórico. Barcelona: Baseda
- DE LA SERNA, Clemente, dir. (1990). El románico en Silos. IX centenario de la consagración de la iglesia y claustro. Abadía de Silos
- FERNÁNEZ FLÓREZ, José A. (dir) (2003). Silos. Un milenio. II Historia. Burgos: Abadía de Silos
- FÉROTIN, Marius (1897). Recueil des chartes de l'abbaye de Silos. París: Imp. Nationale
- FÉROTIN, Marius (1897). Histoire de l'Abbaye de Silos. París: E. Leroux
- GARCÍA GUINEA, Miguel Ángel (dir.) (2002). Enciclopedia del románico en Castilla y León. Burgos. Aguilar de Campoo: Fundación Santa María la Real
- GUTIÉRREZ, Adolfo (2000). Vida de santo Domingo de Silos. Abadía de Silos
- IBÁÑEZ PÉREZ, Alberto C. (dir) (2003). Silos. Un milenio. IV Arte. Burgos: Abadía de Silos
- PALACIOS, Mariano (2000). El monasterio de Santo Domingo de Silos. Abadía de Silos
- PALOMERO, Félix; i altres (2013). San Sebastián de Silos: la iglesia dedicada o consagrada en torno a 1088 a través de la documentación y los restos arqueológicos. Imago temporis, VII
- PÉREZ DE URBEL, Justo (1930). El claustro de Silos. Burgos: Aldecoa
- PÉREZ SANTIDRIÁN, Saturnino (dir) (2003). Silos. Un milenio. I Espiritualidad. Burgos: Abadía de Silos
- SERRANO, Luciano (1926). El Real Monasterio de Santo Domingo de Silos. Burgos: S. Rodríguez
- YARZA, Joaquín; i altres (2001). De Limoges a Silos. Madrid: Seacex
- YEPES, Antonio de (reed. 1960). Crónica General de la Orden de San Benito. Vol. III. Madrid: Atlas