La fundació d'aquest monestir està envoltat de punts foscos i de relats llegendaris que dificulten la seva interpretació. Hom parteix de dos personatges: Sancho Ansúrez i Domingo Gómez de Campdespina (c1108-1187) d'origen nobiliari, que havien professat a l'abadia de Saint-Martin de Laon (1130-31), on haurien conegut a Norbert de Xanten, fundador de l'orde del Prémontré. De retorn a Castella van portar a terme dues fundacions importants, la de Santa María de Fuentes Claras (Nuestra Señora de Retuerta, Valladolid) i aquesta de La Vid, el 1132.
Curiosament, aquestes dues fundacions es relacionen amb el comtat d'Urgell, que també va tenir una influència decisiva en l'establiment de la casa de Bellpuig de les Avellanes (Noguera), fundada poc després. Es coneix també una llegenda, segons la qual, el rei Alfons VII de Lleó i Castella va trobar de manera miraculosa una imatge de la Mare de Déu, que fou traslladada al monestir. Aquell establiment primitiu (conegut com a Monte Sacro) es trobava una mica allunyat del lloc actual, a La Vid, aquest darrer es va començar a aixecar gràcies a la protecció que va rebre dels reis castellans, en forma de privilegis i terres, que va transformar el cenobi en un centre de poder tant material com religiós. Va tenir dependència directa de Roma, el que donà peu a litigis amb el bisbat d'Osma.
A la segona meitat del segle XII, es va començar a aixecar el nou establiment, el 1160 els monjos ja s'haurien traslladat a les noves instal·lacions. El 1161, el monestir va participar en la fundació del proper establiment de Santa María de Tórtoles de Esgueva, a més d'altres. Com era habitual en aquella època, les cases premonstratenques eren dobles, amb una comunitat femenina, a l'època del trasllat, les dones es van assentar en un altre indret. A partir d'aquí, el centre monàstic va rebre una llarga sèrie de donacions a favor seu, especialment de part dels monarques castellans, Alfons VIII, Ferran III, Alfons X... sense oblidar altres aportacions de particulars.
A començament del segle XV, la mala gestió dels abats va comportar la pèrdua de béns, el que va fer que intervingués la Santa Seu per redreçar la situació. En aquest sentit, també hi va intervenir el cardenal Íñigo López de Mendoza, personatge força poderós, influent i abat comendatari de La Vid des del 1516. Aquest va portar a terme importants obres amb la finalitat de fer-ne un panteó familiar, aquestes obres van canviar completament la fisonomia del monestir (claustres i església nous...) a més d’enriquir-lo amb notables obres d’art. Després de patir els efectes de la guerra del Francès i una exclaustració temporal durant el Trienni Liberal, la fi de la vida premonstratesa va arribar amb la desamortització de 1835, perdent-se bona part del seu patrimoni a causa de l’abandó que va seguir. El 1865 el lloc va passar a estar ocupat per una comunitat agustina, que manté l’activitat monàstica en aquest indret.
- ACERO, Nicolás (1901). El monasterio de Nuestra Señora de la Vid. Revista contemporánea, núm. 123
- ANDRÉS ORDAX, Salvador; i altres (2003). Monasterios de Castilla y León. Lleó: Edilesa
- ANGULO, Mª Teresa (2015). El monasterio premonstratense de Santa María de la Vid (Burgos). Siglos XII-XV. Ttesis doctoral. UNED. Facultad de Geografía e Historia
- BACKMUND, Norbert (1956). Monasticon Praemonstratense Vol. 3. Straubing
- GARCÍA GUINEA, Miguel Ángel (dir.) (2002). Enciclopedia del románico en Castilla y León. Burgos. Aguilar de Campoo: Fundación Santa María la Real
- LÓPEZ DE GUEREÑO SANZ, María Teresa (1997). Monasterios medievales premonstratenses. Reinos de Castilla y León. Vol. I. Junta de Castilla y León
- MARÍN DE SAN MARTÍN, Luis; i altres (2004). El Monasterio de Santa María de la Vid, 850 años. Madrid: Religión y Cultura
- REAL ACADEMIA DE LA HISTORIA (1861). Índice de los documentos procedentes de los monasterios y conventos suprimidos... Madrid: M. Galiano