Abadia de Sant Guilhem del Desert
Sant Salvador de Gel·lona / Abbaye de Saint-Guilhem-le-Désert / Gellone
(Sant Guillem del Desert / Saint-Guilhem-le-Désert, Erau)
L'origen de l'abadia de Sant Guilhem del Desert està vinculat a dues figures històriques: Benet d'Aniana (c. 750-821) i Guillem I de Tolosa (768-812). Benet va abandonar la carrera militar i el servei a la cort de Carlemany l'any 774 per ingressar a la vida monàstica. L'any 780 es va retirar a Aniana, molt a prop d'aquest indret, on el 782 fundà el monestir de Sant Salvador d’Aniana.
Guillem, parent de Carlemany, fou nomenat comte de Tolosa i va destacar en la recuperació de territoris enfront dels sarraïns, a banda i banda del Pirineu. L'any 804 fundà dues cel·les monàstiques vinculades a Sant Salvador d'Aniana: una a Goudargues (Gard) i la segona fou aquesta de Gel·lona, que més tard esdevindria l'abadia de Sant Guilhem del Desert. Seguint l'exemple del seu amic Benet d'Aniana, el 806 abandonà el servei a la cort i es retirà a la cel·la de Gel·lona, on morí el 812. La seva figura adquirí rellevància i aviat fou venerat com a sant, donant lloc a un seguit de llegendes que assoliren gran popularitat. Aquesta devoció es veié reforçada per la presència d’una preuada relíquia de la Veracreu, que, segons la tradició, fou portada pel mateix fundador després de rebre-la de Carlemany.
El cenobi creixé en importància i, gràcies a la seva prosperitat, aconseguí independitzar-se d'Aniana. El primer abat conegut, Juliofred, apareix documentat en una donació de l'any 925. Paral·lelament, la devoció a sant Guillem continuà augmentant. A causa d’un incendi que destruí l’arxiu de l'abadia, Aniana intentà recuperar-ne el control, desencadenant una sèrie de litigis que culminaren el 1090 amb el reconeixement de la independència per part del papa Urbà II. L'any 1138, les relíquies de sant Guillem foren traslladades de la cripta a la capella major, on es conservaren dins un sarcòfag de marbre. La vitalitat del monestir continuà creixent, així com la seva riquesa i prestigi.
A partir del 1465, l'abadia passà a estar governada per abats comendataris, majoritàriament bisbes de Lodeva, els quals aprofitaren la situació, ja que fins aleshores el monestir gaudia de més prestigi que el mateix bisbat i d’una independència efectiva. Com a conseqüència, la vida religiosa es deteriorà i el manteniment dels edificis quedà desatès. L'any 1569, l'abadia fou saquejada pels hugonots, fet que causà la destrucció de bona part del mobiliari. Posteriorment, la comunitat es veié obligada a vendre objectes d'argent i reliquiaris per sufragar les despeses de defensa, així com a desprendre’s del priorat de Sant Martin de Londras. La crisi es prolongà, i el 1624 els edificis, inclòs el claustre, es trobaven en estat de ruïna, amb l’excepció de l’església.
L’any 1644 es va intentar revitalitzar la vida monàstica amb l’arribada de nous monjos de la congregació de Saint-Maur, que al segle XVIII aixecaren noves dependències. Aquest impuls permeté mantenir l’activitat del cenobi fins a la Revolució Francesa, quan les propietats foren venudes. L’any 1783, el darrer abat i bisbe de Lodeva suprimí formalment l'abadia. Com és habitual en aquesta mena d’edificacions, les construccions s’anaren ampliant al llarg de la història. No es conserven restes visibles de l’època fundacional, de començament del segle IX. Els vestigis més antics es troben a la cripta, redescoberta el 1962 sota el presbiteri, que probablement pertany a una segona construcció preromànica del segle X.
Aquell edifici degué patir un incendi i, arran d’aquest fet, s’inicià la construcció d’un tercer edifici, bàsicament el que ha arribat fins als nostres dies. Destaca especialment el gran absis central, d’una amplada considerable que ocupa interiorment l’espai de les tres naus. Aquest absis, reforçat amb contraforts exteriors, es construí després de les naus per substituir-ne un d’anterior, preromànic. Les naus laterals, molt estretes, acabaven en absidioles situades al costat del primer absis central. Actualment, hi ha dos absis laterals oberts al creuer. Totes aquestes estructures s’han de situar, en diferents fases, al segle XI.
El claustre constava de dues plantes: la inferior, del segle XI, i la superior, del XII. En aquesta època s’aixecà el pis superior per separar els monjos dels devots que acudien massivament a l’abadia. Des d’aquesta planta, els monjos podien accedir a l’església, on disposaven de tribunes reservades, mentre que la part baixa restava accessible als fidels. La segona planta del claustre s’ha perdut completament, si bé una part es conserva parcialment reconstruïda a The Cloisters, de Nova York. La façana principal està presidida per una imponent torre campanar, a la base de la qual s’obre un portal de mig punt que condueix al nàrtex, un afegit destinat a acollir els pelegrins i cobert amb una primitiva volta ogival. Al segle XV s’afegiren tribunes al transsepte per garantir la separació entre la comunitat monàstica i els visitants. L’altar major data del segle XVIII.
Altar de Sant Guillem
L’altar de Sant Guillem és una obra de marbre del segle XII. A la part frontal, a l’esquerra, s’hi representa un Crist en Majestat entre els Evangelistes, mentre que a la dreta apareix una Crucifixió, ambdues escenes envoltades d’una exquisida decoració vegetal.

Altar de Sant Guillem
Pont medieval romànic sobre el riu Erau, bastit a partir d'un acord entre els monestirs de Gel·lona i Sant Salvador d’Aniana
Manuscrit del segle VIII, conservat a la Bibliothèque nationale de France
Copiat a la diòcesi de Meaux (Illa de França), hom considera que fou portat a aquest monestir per Sant Guillem de Gel·lona
- ALAUS, Paul; i altres (1898). Cartulaires des abbayes d'Aniane et de Gellone. Cartulaire de Gellone. Montpellier: Marttel
- BONNERY, André (1989). Églises abbatiales carolingiennes, exemples du Languedoc-Roussillon. Les Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, núm. 20. Prades: Abadia Saint-Michel-de-Cuxa
- CARRÉ, Pierre-Marie, dir. (2018). Saint-Guilhem-le-désert. Estrasburg: La Nuée Bleue
- COTTINEAU, Laurent-Henri (1939). Répertoire topo-bibliographique des abbayes et prieurés. Vol. 2. Mâcon: Protat
- DEVIC, Claude; i altres (1872). Histoire générale de Languedoc. Vol. 4: Tolosa de Ll.: Privat
- NOUGARET, Jean; i altres (1975). Languedoc roman. Zodiaque: La Pierre-qui-Vire
- RENOUVIER, Jules (1840). Monumens de quelques anciens diocèses de Bas-Languedoc. Montpellier: Picot
- SAINT-MAUR, Congregació de (1739). Gallia Christiana in provincias ecclesiasticas distributa. Vol. 6. París: Typographia Regia