Abadia de Santa Fe de Conques
Abbaye Sainte-Foy de Conques / Saint-Sauveur et Sainte-Foy / S Fidei / Conchas
(Conques-en-Rouergue / Concas de Roergue, Avairon)
L'abadia és dedicada a santa Fe, una jove màrtir d'Agen (Olt i Garona) que cal situar a començament del segle IV. El cos de la santa, molt venerat en aquella ciutat, fou sostret pels monjos de Conques cap al 865, després d'haver intentat aconseguir altres relíquies, sense èxit. De fet, hom té constància de la veneració en aquest lloc de les relíquies de santa Fe des del 884.
Aquest lloc possiblement ja va ser habitat en època merovíngia, però la primera notícia que hom té, ens parla de l'eremita Datus (Deodat) que hom situa a finals del segle VIII. A Datus l'acompanyava Medraldus, el primer va retirar-se a prop, en un lloc solitari, mentre deixava Medraldus al cap de l'incipient monestir, que havia adoptat la regla benedictina. Aquell primer monestir estava dedicat a Sant Salvador. L'any 819, Lluís el Pietós va dotar la casa i la va posar sota la seva protecció. Amb l'arribada de les relíquies de santa Fe, el lloc va adquirir anomenada i devoció dels fidels, el que es va traduir en una època de vitalitat, religiosa i econòmica. Aviat es va reunir un valuós conjunt de peces d'orfebreria, del que encara es conserva una mostra considerable. En aquesta època hom situa una sèrie de miracles amb la intervenció de la santa, que va fer de Conques el centre d'un conglomerat d'esglésies i possessions, a la mateixa regió i encara en llocs allunyats, a tall d’exemple, el 1098, el bisbe de Barcelona, Folc de Cardona, li va donar la parròquia de Tagamanent (Vallès Oriental).
A finals del segle IX es va modificar l'advocació del monestir, consagrant-lo a Santa Fe. L'any 838, l'abat de Conques, amb el suport de Pipí II d'Aquitània havia fundat l'abadia de Saint-Sauveur de Fijac (Òlt) el que, a la llarga, va generar un llarg conflicte entre les dues cases que no es va poder resoldre fins al 1097, quan es van separar definitivament. Entre els segles XI i XII, i especialment sota l'abadiat de Begó III (1087-1107), s’assoleix la màxima esplendor de l'abadia, amb la construcció de l'església, el claustre i altres dependències monàstiques. Però a causa, entre altres, de la pesta negra (1348) i la guerra dels Cent Anys, el monestir va patir un greu període de decadència, que va venir acompanyat del relaxament dels costums dins del monestir. El 1424 la comunitat es va veure reduïda a només vint-i-nou monjos, quan en èpoques anteriors havia arribat a més d'un centenar. El 1537 hi intervingué el papa Pau III, que va dissoldre la comunitat benedictina i va secularitzar la casa, instaurant una col·legiata canonical.
Al segle XVI, va patir els efectes de les guerres de Religió, en previsió de pèrdues irreparables, els canonges havien amagat el tresor i les relíquies de santa Fe, el que el va salvar de la seva pèrdua, la col·legiata va passar per períodes de saqueig, al mateix segle XVI, el 1628 el va afectar un nou episodi de pesta, i més endavant la Revolució, època en què els canonges van haver de deixar l'abadia. Cap al 1830 es vengué una part del claustre. El lloc va quedar molt trasbalsat i sense mitjans econòmics per redreçar-lo. L'escriptor Prosper Mérimée, llavors inspector dels Monuments Historiques, va poder evitar la ruïna del monument, classificant-lo el 1838, també es va recuperar el tresor que havia estat amagat i pràcticament oblidat durant l'època revolucionària. El 1873, Conques fou ocupat per una comunitat premonstratenca procedent de Saint-Michel de Frigolet (Boques del Roine) i restaurat, ara depèn de l'abadia de Mondaye (Calvados).
L’actual església es va començar a bastir en l’abadiat d’Odolric (1031-1065) sobre una edificació primitiva, un edifici carolingi i un altre posterior, de la segona meitat del segle X, aquella obra fou continuada pels seus successors Esteve II (1065-1087) i especialment Begó III (1087-1108), la va acabar l’abat Bonifaci (1107-1125). Es tracta d’un important edifici de tres naus amb creuer. Les naus laterals estan comunicades per darrere el presbiteri formant un deambulatori, amb tres capelles absidals. El creuer, de grans dimensions, també té tres naus, de factura similar al cos central de l’edifici. La nau central és coberta per una volta de mig punt i les laterals, més baixes, disposen d’una àmplia tribuna amb finestrals que s’obren sobre la nau central. La mateixa estructura es repeteix al creuer.
El llanternó romànic original va caure en època indeterminada, segurament per les seves deficiències constructives, es va refer entre el 1460 i 1490 amb tècniques gòtiques. Més endavant, i arran d'un incendi, calgué reforçar els pilars interiors. Interiorment, s'hi poden veure elements escultòrics, capitells i un interessant grup de l'Anunciació. El presbiteri guarda una reixa de l'època. La façana, massissa, està flanquejada per les dues torres dels campanars, amb contraforts poc evidents.
El timpà
La porta principal és decorada amb un magnífic timpà. És una de les obres cabdals de l'escultura romànica, de grans dimensions (6,70 x 3,60 m). Una obra anònima (Mestre del Timpà) executada sota l'abadiat de Bonifaci (1107-1125) i dedicada al Judici Final. La peça és dividida horitzontalment en tres espais, al centre hi ha un Crist Jutge, a la seva dreta un grup on es veu la Mare de Déu, sant Pere, un abat i altres personatges. A l'esquerra un grup de condemnats. El registre inferior és centrat per escenes del pesatge de les ànimes amb les entrades al Paradís i a l'Infern, representats als seus costats.
Es conserva una de les ales del claustre amb una galeria de columnes dobles amb capitells, fruit d’una reconstrucció feta amb elements dispersos. Adossat a l’església, a la zona del claustre, es troba un arcosoli amb el sepulcre de l’abat Begó III, també de l’època de la reconstrucció. Cal dir que el claustre va quedar força malmès per un incendi el 1366 i no es va recuperar.
Lloc de l'antic claustre
L’abadia de Conques guarda encara el preuat tresor d’orfebreria medieval, entre les seves peces cal destacar:
- Majestat de santa Fe
Creada per a conservar el crani de la santa. Existia una imatge anterior, però l’any 985, arran de la devoció despertada per un dels seus miracles, fou refeta profundament. La peça que ara es pot veure tenia ja aquest aspecte al segle XI. Es tracta d’una imatge de fusta de la santa asseguda en un tron. Està daurada enterament i amb incrustacions de pedres diverses. - Reliquiari de Pipí, o de la Circumcisió
D’or, pedres precioses i esmalts. Del segle VIII amb moltes modificacions, fins al segle XVI. Tradicionalment, s’admet que es tracta d’una donació del rei Pipí (el Breu o d’Aquitània), també hom diu que servia per guardar la relíquia del Sant Prepuci. - Reliquiari pentagonal
Amb elements dels segles VII a XIII. Guarda relíquies de diversos sants. - Reliquiari hexagonal
Amb elements dels segles VII a XII. També guarda les relíquies de diversos sants. - Llanterna de Begó
Segona meitat del segle XII. D’argent daurat. Guarda relíquies de profetes.
- Reliquiari “A” de Carlemany
De l’època de Begó III, amb elements anteriors i modificacions posteriors. D’or, argent, pedres precioses i esmalts. - Reliquiari del papa Pasqual II
Del 1100. D’argent daurat. Amb la representació de Crist crucificat entre la Mare de Déu i sant Joan. - Altar portàtil de Santa Fe
- Altar portàtil de Begó
- Creu processional, gòtica
- Tríptic reliquiari
- Braç reliquiari de sant Jordi
- AUBERT, Marcel (1938). Conques-en-Rouergue. Congrès Archéologique de France. 100e session. Figeac, Cahors et Rodez. París: Picard
- BEAUNIER, Dom (1911). Abbayes et prieurés de l'ancienne France. Vol. 4: Alby, Narbonne et Toulouse. Abbaye de Ligugé
- BOUILLET, Auguste (1892). L'église et le trésor de Conques (Aveyron) notice descriptive. Mâcon: Protat
- BOUILLET, Auguste; i altres (1900). Sainte Foy, Vierge et Martyre. Rodez: Carrere
- BOUSQUET, F. (1956). Conques. Dictionnaire d'histoire et de géographie ecclésiastiques. Vol. 13. París: Letouzey et Ané
- BOUVET-LANSELLE, Violaine; dir. (2001). Le trésor de Conques. París: Monum, Èditions du patrimoine
- COTTINEAU, Laurent-Henri (1936). Répertoire topo-bibliographique des abbayes et prieurés. Vol. 1. Mâcon: Protat
- DELMAS, Claire; i altres (1989). Conques. Millau: Beffroi
- DESJARDINS, Gustave (1872). Essai sur le cartulaire de l'abbaye de Sainte-Foi de Conques de Rouergue (Ixe-XII siècles). París
- DESJARDINS, Gustave (1879). Cartulaire de l'abbaye de Conques en Rouergue. París: Picard
- DEVIC, Claude; i altres (1872). Histoire générale de Languedoc. Vol. 4. Tolosa de Ll.: Privat
- DEYRES Marcel (1965). La construction de l'abbatiale Sainte-Foy de Conques. Bulletin Monumental, vol. 123
- FAU, Jean-Claude (1956). Les chapiteaux de l'église et du cloître de Conques. Mémoires de la Société archéologique du Midi de la France. Vol. 24. Tolosa de Ll.: Privat
- GAILLARD, Georges (1974). Rouergue roman. Zodiaque: La Nuit des temps
- HARMEL, Jean-Régis (sd). Les chapiteaux de Conques. Conques
- HARMEL, Jean-Régis (sd). Santa Fe. Nacida en Agén, venerada en Conques. Intediprint
- JEANNIN, Emmanuelle (2008). Conques. Moisenay: Gaud
- LOT, Ferdinand (1904). Sur la date de la translation des reliques de Sainte Foi d'Agen à Conques. Annales du Midi, núm. 64
- SAINT-MAUR, Congregació de (1715). Gallia Christiana in provincias ecclesiasticas distributa. Vol. 1. París: Coignard
- SALTET, Louis (1924). Perse et Conques. Rapports entre deux portails voisins du XIIe siècle. Bulletin de la Société archéologique du Midi de la France. Tolosa de Ll.: Privat
- SERVIÈRES, Louis (1874). Histoire de l'église du Rouergue. Rodés: Carrère
- SOLMS, Élisabeth; tr. (1965). Sainte-Foy de Conques. Zodiaque: Les Points Cardinaux