Convent de la Madeleine de Saint-Maximin
Sainte-Marie-Madeleine de Saint-Maximin / La Sainte-Baume / La Santa Bauma / S Maximini
(Saint-Maximin-la-Sainte-Baume / Sant Maissemin, Var)
Aquest és un convent dominic fundat a partir de l’any 1279 amb la voluntat de fer-ne un lloc de devoció a Maria Magdalena, que antigues tradicions la situen en aquestes terres durant els darrers anys de la seva vida. Anteriorment a aquesta fundació, Saint-Maximin era un petit priorat depenent de l’abadia de Sant Víctor de Marsella i, per tant, estava en mans de monjos benedictins.
Va passar als dominics, gràcies sobretot als comtes de Provença i la complicitat del papat que va fer costat a aquella empresa. Per situar aquest establiment cal fer esment de les tradicions que vinculen aquest territori amb Maria Magdalena, algunes molt antigues i altres creades a partir del descobriment de la seva tomba i la mateixa fundació del convent. La Magdalena és un personatge present en alguns episodis evangèlics, esdeveniments que es van anar enriquint amb detalls afegits com ara la recollida d’unes gotes de la sang de Crist en el mateix Calvari, relíquia que seria després venerada a Saint-Maximin.
Després de la resurrecció de Crist, hom la situa a Palestina difonent el cristianisme, motiu pel qual es va desencadenar una persecució contra els cristians i ella mateixa. Un grup de deixebles format per Maria Magdalena, Maria de Cleofàs, Maria Salomé (conegudes com les Tres Maries), els germans de la Magdalena (Llàtzer i Marta), Maximí (company de Llàtzer i després considerat el primer bisbe d’Ais de Provença), Sidoni i les serventes Marcel·la i Sara, entre altres, foren abandonats en una vella barca sense veles ni timó ni rems que fou portada miraculosament a la Provença. Aquells exiliats van desembarcar a la costa de la Camarga (a Saintes-Maries-de-la-Mer) i es van dispersar per diferents indrets.
La Magdalena es va traslladar a Marsella, lloc que va evangelitzar durant set anys, abans de retirar-se a una cova que estava ocupada per un drac, de qui fou salvada gràcies a la intervenció de l’arcàngel sant Miquel. En aquest lloc hi va viure trenta anys durant els quals era transportada diàriament pels àngels al cel, on s’alimentava. Al final de la seva vida, la cova on s’havia retirat fou descoberta per un altre eremita que vivia a la rodalia, el qual va anar a buscar el bisbe Maximí d’Ais, que la va poder assistir en el moment de la mort. Maximí es va encarregar del seu enterrament i va ordenar que, a la seva mort, ell també hi fos sebollit.
Sobre aquella tomba i les restes de la Magdalena hi ha dues versions, una és la defensada des de l’abadia de Vézelay (Yonne, Borgonya) que diu que, en temps de Carlemany, foren portades a aquell monestir. L’altra és la patrocinada des de Saint-Maximin que situa la seva tomba i les relíquies a la cripta de l’església. La Santa Bauma és el lloc on se situa l’època de penitència de la Magdalena i que va esdevenir des de molt antic un centre de peregrinació. Una altra tradició diu que sant Joan Cassià, el fundador de Sant Víctor de Marsella, va sentir-se atret per aquests llocs i va establir una comunitat monàstica al lloc d’enterrament (el priorat de Saint-Maximin) i també a la Santa Bauma. Ell mateix va disposar una cel·la prop d’aquí on es retirava algunes temporades per la pràctica de l’eremitisme.
Pel que fa a l’església de Saint-Maximin, la tradició diu que la comunitat fundada per Joan Cassià va mantenir-se fins a l’arribada dels sarraïns. De fet, no és fins al 1038 que es troba documentada per primer cop, vinculant-la a Sant Víctor, és des d’aquella abadia que es va impulsar la creació (o recuperació) del priorat. El gran canvi en la vida d’aquesta casa va arribar en el segle XIII amb la invenció de les relíquies de la Magdalena i l’arribada dels dominics en substitució dels benedictins.
Entrada a la cripta de l'actual basílica de la Madeleine
Tot aquest canvi fou impulsat pels comtes de Provença, Carles I d’Anjou i el seu fill Carles II, amb relat miraculós inclòs, relatiu a l’alliberament d’aquest darrer, llegenda que seria promoguda en endavant pels dominics. Segons aquesta, Carles romania captiu a Barcelona des del 1284 quan Roger de Llúria el va fer presoner en el decurs de la guerra de Sicília. A la presó, va encomanar-se a la Magdalena i aquesta li va dir en somnis que seria alliberat i també que havia de buscar el seu sepulcre a Saint-Maximin, donant-li detalls del mateix i aclarint, per sortir de dubtes, que les relíquies que es veneraven a Vézelay no eren les seves.
Il·lustració d'Iconographie des sceaux et bulles des Bouches-du-Rhône, 1860
Sarcòfag de santa Maria Magdalena
Il·lustració de Monuments inédits sur l'apostolat de Sainte Marie-Madeleine... (1865)
Efectivament, després de ser transportat miraculosament de Barcelona a Narbona, va buscar a la cripta de l’església on es van descobrir dins un sarcòfag les restes de la santa amb el flascó de terra i sang de Crist que ella havia recollit al Calvari. El 1295, es va procedir a fundar el nou convent dominic, orde que en aquell moment estava en ple apogeu, i va començar la construcció d’una gran església gòtica i del convent annex. Gràcies a la devoció de les relíquies de la Magdalena hom va planificar la construcció d’una església de grans dimensions. L’obra va anar a bon ritme fins a mitjan del segle XIV, quan la construcció es va veure afectada per un episodi de pesta i la guerra dels Cent Anys.
No es va poder acabar fins ben entrat el segle XVI. En aquella època, la crítica històrica va començar a posar en dubte la llegenda de Maria Magdalena i de la seva presència a la Provença, fet que va anar afectant, a poc a poc, l’arribada de pelegrins. Amb la Revolució el convent dominic fou suprimit (1791) i el lloc va quedar desprotegit, a començament del segle XIX li fou retornat el culte, però l’estructura de l’església havia patit el pas dels anys i es van fer necessàries les restauracions que van costar d’arribar a causa de les grans dimensions del temple i la poca atracció tenia per les autoritats. Després de la Revolució hi ha hagut intents de recuperació de la comunitat dominica.
Sarcòfag de sant Maximí, o Sarcòfag de santa Marcel·la
Il·lustració de Monuments inédits sur l'apostolat de Sainte Marie-Madeleine... (1865)
Sarcòfag dels Innocents
Il·lustració de Monuments inédits sur l'apostolat de Sainte Marie-Madeleine... (1865)
- ALBANÈS, Joseph Hyacinthe (1880). Le couvent royal de Saint-Maximin en Provence de l'ordre des Frères prêcheurs. Marsella: E. Camoin
- AUDIFFRET, Gustave d' (1868). Visite à la Sainte-Baume et à Saint-Maximin. París: Bachelin-Deflorenne
- DONCIEUX, George (1894). Les sarcophages de Saint-Maximin et la légende de Marie-Madeleine. Annales du Midi, núm. 23
- FAILLON, Michel (1865). Monuments inédits sur l'apostolat de Sainte Marie-Madeleine en Provence. París: J. P. Migne
- GEOFFROY, Auguste (1855). La Ste-Baume et l'église de St-Maximin. Bordeus: Crugy
- JAUME DE VORÀGINE; Nolasc Rebull. Ed. (1976). Llegenda àuria. Olot: Aubert
- MONCAULT, Michel (1985). La Basilique Sainte-Marie-Madeleine et le Couvent Royal Dominicain. Ais de Provença: Édisud
- MONTAGNES, Bernard (1988). La basilique de la Madeleine a Saint-Maximin. Congrès Archéologique de France, 143 s. Le Pays d’Aix. París: S. F. Archéologie
- ROHAULT DE FLEURY, Georges (1903). Gallia Dominicana. Les couvents de St. Dominique au Moyen Âge. Vol. 2. París
- SAXER, Victor (1954). L'acquisition du domaine de Saint-Maximin par l'abbaye de Saint-Victor au XIe siècle. Provence Historique. Fascicule 16
- SAXER, Victor (1955). La crypte et les sarcophages de Saint-Maximin dans la littérature latine du Moyen-Age. Provence Historique. Fascicule 21
- SICARD, Maximin-Martial (1904-1910). Sainte Marie-Madeleine. París: A. Savaète