|
|
Abadia de Saint-Pierre de Mozac |
|
|
|
A partir del 1516 la casa va passar a estar dirigida per abats comendataris. El 1595 Mozac també va patir els efectes de les guerres de Religió, bé que les pèrdues foren relativament poc importants i es van limitar a la demolició de les estructures defensives del recinte, coma ara les torres, fossats i muralles. El 1664 es va introduir la reforma de la congregació de Saint-Maur al monestir en decadència. Amb la Revolució la casa fou clausurada i la comunitat de només sis monjos es va dispersar. L’església és coneguda per conservar una llarga sèrie de capitells d’època romànica que destaquen pel seu treball escultòric que els diferencia d’altres exemples similars de la regió. A més també es conserven alguns dels capitells de grans dimensions que pertanyien a les columnes que conformaven el desaparegut deambulatori. |
L'abadia de Mozac representada a Registre d'armes, o Armorial d'Auvergne (segle XV) Bibliothèque nationale de France |
Abadia de Mozac En blanc, la capçalera perduda |
||
|
||||
Llinda romànica centrada per una Mare de Déu |
Portal d'entrada, amb restes de decoració mural |
Abadia de Mozac |
||
|
||||
Abadia de Mozac |
Nau lateral |
Capitell de l'església, cap humà entre fulles |
||
|
||||
Grius amb un calze |
Centaures. Àngels portant escuts |
L'avarícia i la generositat. Verema |
||
|
||||
Homes cavalcant uns bocs |
Escena de verema. Vegetal |
Capitell del deambulatori Els "quatre vents" |
||
|
||||
Capitell del deambulatori Atlants |
Capitell del deambulatori Resurrecció: Sant sepulcre i soldats |
Capitell del deambulatori Les santes dones al sepulcre |
||
|
||||
Capitell del deambulatori Evangelistes Ara al Victoria & Albert Museum, Londres © Victoria and Albert Museum, London |
Escut de Mozac Armorial général de France (1697-1709) Bibliothèque nationale de France |
|||
|
||||
Un altre element que cal destacar del mobiliari de l’abadia és l’esplèndida Arqueta de Sant Calmini, una peça de grans dimensions d’orfebreria de Llemotges. Segons una inscripció a la mateixa arqueta, aquesta es va fer en època de l’abat Pere, però hi ha diversos abats de Marsac amb aquest nom, potser es tracti d’un que va viure a finals del segle XII. La tipologia de l’esmalt varia en la cara anterior i posterior, en la primera les figures principals són en relleu i daurades i la tècnica emprada és la de champlevé. En la cara principal s'hi representa a Crist entre els Evangelistes, una crucifixió i quatre compartiments amb l'apostolat. La cara posterior té escenes pròpies del sant titular, Calmini, la seva esposa Namàdia i de la mateixa abadia de Mozac. Al Museu Thomas Dobrée de Nantes es conserva una Creu processional esmaltada, també procedent de Mozac. |
Arqueta de Sant Calmini Fotografia de Wikimedia Commons |
Arqueta de Sant Calmini Crucifixió |
||
Arqueta de Sant Calmini Els apòstols Andreu, Jaume i Pau |
Arqueta de Sant Calmini Crist entre els símbols dels Evangelistes |
Arqueta de Sant Calmini Els apòstols Mateu, Tomàs i Pere |
||
|
||||
Arqueta de Sant Calmini Detall de l'enterrament de sant Calmini |
Arqueta de Sant Calmini Detall de l'enterrament de santa Namàdia |
Arqueta de Sant Calmini Inscripció de l'abat Pere |
||
Arqueta de Sant Calmini Construcció de l'abadia |
Arqueta de Sant Calmini Construcció de l'abadia |
Arqueta de Sant Calmini Construcció de l'abadia |
||
|
||||
L'abadia de Mozac Vue de l'Eglise paroissiale de Mozac (1820-30) Jean-Baptiste Jorand (1788-1850) Bibliothèque nationale de France |
||||
|
Bibliografia: - CRAPLET, Bernard. Auvergne romane. La Pierre-qui-Vire: Zodiaque, 1972 - CRAPLET, Bernard. Abbatiale Saint-Pierre Mozac. Moisenay: Ed. Gaud, 2002 - GOMOT, Hippolyte. Histoire de l’abbaye de Mozat. París: Aug. Aubry, 1872 |
Enllaç: - Creu processional esmaltada |
|||
|
||||
|
|
Baldiri B. - Febrer de 2013 / Actualitzat agost de 2016 |