Pel seu propi caràcter,
l’estudi de les comunitats de donats és complex, les
seves cases no seguien una regla comuna, es tractava
d’una opció monàstica de caràcter espontani, sense
filiacions a corrents determinades, orde ni cap
organisme superior (a banda de l’episcopal) que els
organitzés d’alguna manera. Tampoc mantenien registres
propis, com els que pot tenir un determinat orde o
congregació sobre les seves cases, per fer alguna mena
de seguiment. Hom pot trobar comunitats de donats amb
una estructura i nombre de membres comparable a un petit
monestir o priorat d’un orde monàstic regular
(habitualment el nombre de donats estava limitat a cinc
membres), altres eren més simples i fins i tot en molts
casos es troben donats individuals, que podem relacionar
amb els ermitans. D’altra banda, hom troba cases de
donats amb comunitats femenines (la majoria), altres de
masculines i també de dobles o mixtes, amb homes i
dones. Hi ha una altre vessant: els donats residents en
altres monestirs regulars, que hi ingressaven amb
condicions especials. De totes maneres, tots aquells
donats o donades tenien la consideració d’eclesiàstic i
estaven sotmesos a les normes i lleis específiques
d’aquest estament. |
Il·lustració de: Très belles Heures de Notre-Dame (c1400)
Bibliothèque nationale de France |
Santa Maria de Sales |
|
Es tracta d’un moviment
del que hom troba notícies en els segles XIII i sobretot
en el XIV, en el segle XV en quedaven poques, moltes van
regularitzar la seva situació com a canònica regular
agustiniana. Els donats s’establien sobretot en capelles
o ermites més o menys aïllades, de les que podien tenir
el seu ús exclusiu, però també es troba aquesta figura
formant part d’altres monestirs, en parròquies i
hospitals. En algunes comunitats hom seguia alguna regla
o costum propi, però en els casos de donats integrats en
algun altre monestir o priorat, aquests seguien les
normes del lloc on eren acollits. És
habitual el desconeixement i la poca precisió en aquest
sentit. També es donava el cas en que hom pactava,
potser fins i tot només de paraula, la norma a seguir.
En molts casos s’especifica l’observança de la regla de
Sant Agustí, pel que la comunitat sovint es confon amb
una canònica agustiniana. |
Il·lustració de: La llegenda àuria (s. XV)
Bibliothèque nationale de France |
Santa Fe de Montseny |
|
Les comunitats de donats
estaven subjectes a l’autoritat episcopal, sovint
delegada al rector de la parròquia on pertanyia, que
havia d’autoritzar l’establiment d’una nova comunitat i
un cop en funcionament vetllava pel compliment de la
regla, donava el vist-i-plau de l’elecció de prior o
majoral i també podia exercir la supervisió
administrativa. Habitualment els donats aportaven un dot
en el moment de l’ingrés i feien vot d’obediència i
castedat, però en alguns casos podien mantenir béns
propis, pel que no s’obligaven amb l’habitual vot de
pobresa. D’altra banda els era reconegut el dret
d’estabilitat, que els garantia la residència permanent
a la casa on havien ingressat.
Aquest moviment és proper
a d’altres que es van anar desenvolupant en llocs i
països diferents amb un fons comú però amb trets
particulars segons la regió. Es pot relacionar (moltes
vegades es confon) amb les beguines, un moviment
característic de Flandes, les recluses i fins i tot amb
els tercers ordes, aquests més vinculats a un orde i a
una regla determinada. Algunes vegades s’utilitzen
indistintament alguns d’aquests termes dintre d’una
mateixa comunitat, com a sinònims. |
Il·lustració de: La llegenda àuria (s. XV)
Bibliothèque nationale de France |
Les Esglésies |
|
Beguines a Gant
Dibuix d'Albert Delstanche. Postal antiga (col. particular) |
Santa Maria Savall |
Santa Margarida del Pla |
|
Cases de donats de l'Alt Penedès, Baix Llobregat,
Vallès Occidental, Barcelonès, Vallès Oriental i
Maresme: |
|
|
|
Bibliografia:
- BAUCELLS I REIG, Josep (2005). Vivir en la Edad Media:
Barcelona y su entorno en los siglos XIII y XIV (1200-1344).
Vol. II. Barcelona: Consejo Superior de Investigaciones
Científicas
- BAUCELLS I REIG, Josep (2011). Els donats medievals en
les ermites del Maresme. Els monestirs medievals. IV
Jornades d’Història i Arqueologia Medieval del Maresme.
Mataró Grup d’Història del Casal
- BOTINAS, Elena i altres (2002). Les beguines. La Raó
il·luminada per Amor. Barcelona: Pub. de l'Abadia de
Montserrat
- FORT I GOGUL, Eufemià (1965). L'Eremitisme a la
Catalunya nova. Barcelona: Abadia de Montserrat
- PLADEVALL, Antoni (1970). Els monestirs catalans.
Barcelona: Destino
- SANAHUJA, Dolors; LORÉS, Immaculada; LACUESTA, Raquel;
FIERRO, Xavier; CAIXAL, Àlvar; VERRIÉ, Frederic-Pau (2002).
Viladecans terra de pagesos i senyors. Els temps
medievals. Viladecans: Arxiu Històric de la Ciutat |
|
|