Inicialment l'organització
de Francesc i els seus seguidors va prendre la forma de
fraternitat, un moviment de caire popular defensor de la
reforma de l’Església pel que fa al retorn dels antics
ideals especialment en relació amb a la pobresa, això va
donar origen a enfrontaments puntuals amb el poder
eclesiàstic però no va apartar-los de l’obediència,
evitant la consideració d’heretges. Els seguidors de
Francesc havien de renunciar als seus béns abans de
dedicar-se a la evangelització. El 1209 el moviment va
rebre el vistiplau que hauria de facilitar el seu
assentament i expansió, l’objectiu no era la fundació
d’un orde religiós tal com l’entenem avui, però poc a
poc s’aniria oficialitzant. El 1212 es va instituir una
branca femenina, l’orde de Santa Clara, fruit de la
col·laboració entre Francesc i Clara d’Assís que es va
aplegar al voltant de l’església de San Damiano i que es
va dedicar essencialment a la vida contemplativa,
aquella organització tindria el seu propi recorregut tot
i formar part de la família franciscana com a “segon
orde” d'aquesta. |
Presa d'hàbit de santa Clara
Compartiment de la predel·la d'un retaule. Fra Angelico, 1429
Gemäldegalerie (Berlín) |
Basílica de Sant Francesc, Assís |
|
L’expansió del moviment
era ja important, el 1217 ja s’havien creat dotze
províncies franciscanes distribuïdes en diversos
territoris d’Europa, van anar ampliant el seu àmbit
d’actuació accentuant el seu esperit missioner. En
aquest sentit Francesc va emprendre un viatge a la
península Ibèrica que el va portar fins Santiago de
Compostela. La data del viatge que havia de conduir-lo
al Marroc no es pot precisar, però cal situar-lo cap el
1214. Hi ha pocs detalls certs d’aquell viatge que va
generar una llarga sèrie de narracions i atribucions de
fundacions per tot el nord de la península. Sembla cert
que va arribar a Barcelona pel mar i és força segur que
va estar-se a la capella de l’hospital de Sant Nicolau
de Bari, origen del convent de Barcelona. Hom coneix
també l’episodi del Miracle de Lleida, prou important en
èpoques posteriors com per que un seguidor de Giotto el
representés als murs de la Basílica Superior d’Assís. |
Miracle de sant Francesc a
Lleida
Mural d'un deixeble de Giotto, c1300
Basílica Superior de Sant Francesc, Assís
Imatge de Wikimedia |
Claustro del demolido
convento de franciscanos
Convent de Sant Francesc de Barcelona. Gravat de Parcerisa (1839)
Arxiu Històric de la Ciutat, Barcelona |
|
El 1221 es redactaria una primera normativa (la Regla no
butllada), que mai es va sotmetre a la seva aprovació
oficial però que pot considerar-se el pas de fraternitat
a orde religiós. La Regla oficial (Regla butllada) és
del 1223, data en que fou aprovada pel papa Honori III,
aquesta normativa ja especificava els detalls
organitzatius de les comunitats. El 1226 va morir
Francesc i fou canonitzat el 1228. El 1231 el papa
atorgava a l’orde el benefici d’exempció pel qual
deixava els franciscans fora de l’autoritat episcopal i
els posava sota la supervisió de la Santa Seu. En els
anys següents poc a poc es van anar modificat normes i
conceptes de l’època de Francesc que van anar
configurant l’orde, donant més importància al clergat i
rebaixant el concepte de pobresa que l’havia
caracteritzat. Cal destacar el sorgiment de
personalitats singulars, Francesc va conèixer Antoni de
Pàdua (1190-1231) nascut a Lisboa però que va predicar
arreu, sobretot pel nord d’Itàlia, esdevenint un dels
sants més populars de l’orde. |
Plafó ceràmic amb una escena de la
vida de sant Antoni de Pàdua
Convent de Sant Francesc de
Vilafranca del Penedès |
El crucifix de San Damiano
Plafó ceràmic del claustre de
Sant Francesc de Terrassa |
|
També van anar sorgint diferències pel que fa a
l’organització interna de les comunitats donant entrada
a nous corrents, es començaren a distingir els frares i
cases “conventuals” seguidors de la Regla oficial amb
les seves modificacions dels “observants” defensors
del retorn a l’observança primitiva, aquests van tenir
presència a partir d’un nucli sorgit a Itàlia el 1334 i
que aniria evolucionant fins la seva pràctica separació
el 1446 amb la signatura d’una butlla papal, poc a poc
va esdevenir la branca amb més dinamisme i la que es va
acabar imposant. Un dels personatges destacats d’aquesta
branca reformada fou Bernardí de Siena (1380-1444) un
dels predicadors més reputats de l’orde. De manera
paral·lela van aparèixer altres corrents però van tenir
una importància menor.
El 1525 Matteo de Bascio va
aconseguir oficialitzar un corrent dels framenors que
cercava, de nou, el retorn a l’ideal estricte de sant
Francesc, és plenament vigent i es coneix com el dels
Framenors Caputxins. Cap
el 1583 també va sorgir la reforma dels Recol·lectes que es
va extendre sobretot a França. |
Església de
Sant Francesc de Montblanc |
El convent observant de Calaf |
|
Els membres de la família franciscana s’han vingut
distingint en tres grups: El “primer orde” és el format
pels frares masculins ja siguin conventuals, observants
o caputxins, el “segon orde” agrupa les monges
(clarisses amb regles diverses i caputxines) i el
“tercer orde” amb diferents institucions formades per
seglars. L’orde franciscà va patir les greus
conseqüències dels canvis socials que van afectar els
diversos països d’Europa a finals del segle XVIII i
començament del XIX amb la pèrdua de la gran majoria
dels seus membres i dels convents, de totes maneres
la posterior recuperació ha permès que l’esperit
franciscà continuï vigent, i en alguns aspectes amb més
força, malgrat la davallada pel que fa al nombre de
frares i de convents. |
Claustre de Sant Sebastià de la
Bisbal |
Claustre dels Cordeliers de
Saint-Emilion (Gironda) |
|
Sant Francesc
de Morella (Castelló) |
San Francisco
de Sahagún (Lleó). La Peregrina |
San Francisco de
Betanzos (La Corunya) |
|
Bibliografia:
- BOADAS LLAVAT, Agustí (2014). Els franciscans a Catalunya.
Història, convents i frarades (1214-2014). Lleida: Pagès
Ed.
- COLL, Jaime (1738). Chronica Serafica de la santa
provincia de Cathaluña. Barcelona
- COSTA BADIA, Xavier (2013). La implantació i evolució
de l’Orde Franciscà a la Corona d’Aragó (1220-1567).
Universitat de Barcelona
- GERHARDS, Agnès (1998). Dictionnaire historique des
ordres religieux. Fayard
- HÉLYOT, Hippolyte (1718). Histoire des ordres
monastiques, religieux et militaires. Vol. 7. París:
Coignard
- SANAHUJA, P. Pedro (1959). Historia de la la Seráfica
Provincia de Cataluña. Barcelona: Ed. Seráfica
- SANCLIMENS, Fra Mateu (2017). Vida de sant Francesc
d’Assís. Barcelona: Ed. Mediterrània
- WEBSTER, Jill R. (2000). Els franciscans catalans a
l’edat mitjana. Lleida: Pagès Ed. |
|
|